• ارزیابی تنش های منتقل شده از پانتیک به پایه های بریج دندانی با تغییر طول پانتیک به روش اجزاء محدود

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 636
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: تنش های وارده بر بریج از نظر میزان و الگوی تنش با یک رستوریشن منفرد متفاوت است. در این میان طول بریج تاثیر مستقیم بر تنش های وارده بر پایه های دندانی دارد. هدف این مطالعه، بررسی تغییر الگو و مقدار تنش بدنبال تغییر طول پانتیک می باشد. از نتایج این مطالعه می توان در طراحی ابعاد پانتیک ها، از نظر مقدار تنش وارده به دندان های پایه و استخوان اطراف خصوصاً مواقعی که نیروهای وارده بر بریج اهمیت دارد، استفاده نمود.

    مواد و روش ها: در این مطالعه آزمایشگاهی به منظور تحلیل تنش به روش اجزای محدود، ابتدا مدل سازی از روی نمونه واقعی با استفاده از نرم افزار کامپیوتری ansys صورت گرفت. در این مطالعه بریج سه و چهار واحدی چینی - فلز با پانتیکی با عرض نرمال مورد مطالعه قرار گرفتند. خواص فیزیکی آلیاژ ni-cr-be، دنیتن، پریودنتال لیگامنت، استخوان اسفنجی و متراکم برای نرم افزار تعریف شدند. نیرویی معادل 700 نیوتن عمود بر پانتیک وارد شد و بعد از آن به کمک نرم افزار ansys، تنش ها و کرنش های موجود در پایه های دندانی استخوان اطراف و پروتز مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها: در استخوان اطراف پایه های دندانی بریج سه واحدی، تمرکز تنش، بیشتر در ناحیه مزیال پرمولر، آپکس پرمولر و دیستال مولر  (13.4 mpa)دیده شد. الگوی تنش در استخوان اطراف پایه های دندانی بریج 4 واحدی شبیه به بریج 3 واحدی بود و با دو برابر کردن طول پانتیک، تنش در در بریج سه واحدی، تمرکز تنش در استخوان نیز دو برابر شده بود (26.2 mpa). ساختمان دندان، بیشتر در سمت طوق ناحیه دیستال پرمولر، طوق مزیال مولر و فورکا (45.8 mpa) دیده شد. در بریج سه واحدی، حداکثر مقدار تنش به ترتیب در mpa ها (511joint)مارجین دیستالی پرمولر و مارجین مزیالی مولر دیده شد و joint دیستالی تمرکز تنش بیشتری را نشان داد. در بریج چهار واحدی مقدار تنش در محل اتصال دو پانتیک(1903 mpa)  به وضوح بیش از سایر نواحی بود.

    نتیجه گیری: با دو برابر شدن طول پانتیک، تنش نیز در استخوان اطراف دندان پایه تقریباً دو برابر می شود. تمرکز تنش در پروتز ثابت سه واحدی بیشتر در نواحی joint ها و مارجین دیستالی پرمولر دیده می شود و در بریج چهار واحدی حداکثر تمرکز تنش در محل اتصال دو پانتیک مشاهده شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها