• تاثیر آلیاژ بر رنگ چینی در سه نوع فلز بیس

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 454
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: از مسائل مهم و دیرین در دندانپزشکی، هماهنگی بین شکل ظاهری و رنگ ترمیم با دندان های طبیعی فرد است. در ترمیم های چینی-فلز، نوع آلیاژ زیرساز استفاده شده بر رنگ نهایی چینی موثر می باشد. از جملۀ آلیاژهای پرمصرف، آلیاژهای بیس متال (ni-cr) هستند که نمونۀ ایرانی آنها، آلیاژ مینالوکس است. هدف این مطالعه مقایسه تاثیر سه آلیاژ بیس متال bellabond, wirron و مینالوکس بر رنگ چینی پوشانندۀ آنها و بررسی ابعاد مختلف رنگ در بین آنهاست.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی - آزمایشگاهی از هر آلیاژ 10 دیسک به ضخامت 0.3mm و قطر 1cm تهیه و طبق دستور کارخانه  سازنده، چینی vita vmk68 با رنگ a2 با ضخامت یکسان 1mm بر روی آنها پخته شد. برای تهیه گروه کنترل از همین نوع چینی، 10 نمونه به ضخامت 5mm ساخته شد. تمام نمونه ها در زمان و شرایط یکسان از نظر نور محیطی توسط دستگاه کامپیوتری کالریمتری بررسی و مقادیر رنگی b* ,a* ,i* تحت سیستم cle-lab در تمام نمونه ها بدست آمد. نتایج با استفاده از آزمون های آماری tukey, one way anova مورد ارزیابی قرار گرفتند.

    یافته ها: سه آلیاژ مورد مطالعه در مقایسه با گروه کنترل بر هر سه متغیر b* ,a* ,i*تاثیر معنی دار داشتند (به ترتیب (p<0.001, p=0.037,p=0.004). در بین سه آلیاژ، آلیاژهای bellabond, wirron 99 از نظر تاثیر بر متغیرهای و (p-value=0.03) a*, (p-value=0.025) i* دارای اختلاف معنی دار بودند. از این نظر آلیاژ مینالوکس فاقد اختلاف معنی دار با دیگر گروه ها بود. مقایسه میانگین مقادیر δe در بین آلیاژها، نشان داد که اختلاف رنگ چینی ویتا a2 پخته شده بر روی دو آلیاژ bellabond, wirron 99 با یکدیگر معنی دار است (p-value=0.012).

    نتیجه گیری: آلیاژ مینالوکس از نظر تاثیر بر اجزاء رنگ و همچنین مقدار δe مشاهده شده، در طیف مشابهی با دو آلیاژ خارجی bellabond, wirron 99 قرار دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها