• بررسی نقش محافظ دندان ورزش بوکس در پیشگیری از آسیب های دندانی طی لارنگوسکوپی در بیماران تحت بیهوشی عمومی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 579
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: اکثر آسیب های دندانی در طی بیهوشی عمومی اتفاق می افتد و تروماهای دندانی شایع ترین عارضه لوله گذاری اندوتراکه آل است. بیشترین دلیل شکایات علیه متخصصین بیهوشی همین عوارض دندانی می باشد. هدف از این مطالعه بررسی نقش محافظ دندان ورزش بوکس در پیشگیری از آسیب های دندانی طی لارنگوسکوپی در بیماران تحت بیهوشی عمومی بود.

    مواد روش ها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی که مسائل اخلاق دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار گرفته است، 240 بیمار که تحت لوله گذاری قرار گرفتند در دو گروه شامل 120 نفر با محافظ دندانی و 120 نفر بدون محافظ دندانی مورد مطالعه قرار گرفتند. گرفتن شرح حال و معاینه بیماران قبل و بعد از عمل انجام شد. متغیرهای مورد مطالعه در این تحقیق عبارت بودند از سن، جنس، وضعیت دندان ها قبل و بعد از عمل و درجهه بندی لارنگوسکوپی-مالامپاتی، جهت مقایسه از آزمون دقیق فیشر استفاده شد. سطح معنی داری 0.05 در نظر گرفته شد.

    یافته ها: میزان فراوانی ترومای دندانی در گروه با محافظ دندانی 0.8% بود که کمتر از گروه بدون محافظ (5.8%) بود (p=0.02). در افرادی که دارای دندان لق بودند، بطور معنی داری ترومای دندانی در گروه بدون محافظ بیشتر از گروه با محافظ بود (p=0.013). همچنین در بیماران با درجه مالامپاتی iv ,iii، ترومای دندانی در گروه با محافظ، کمتر از گروه بدون محافظ بود (p=0.03). نتایج نشان داد در بیماران با درجه لارنگوسکوپی iv ,iii درصد افرادی که دچار ترومای دندانی شده بودند بطور معنی داری در گروه بدون محافظ دندان بیشتر بود (p=0.04).

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها