• بررسی آزمایشگاهی ثبات رنگ تارجیس به وسیله کالریمتر و مقایسه آن با پرسلن و کامپوزیت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 501
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: ثبات رنگ در موفقیت هر ماده ترمیمی همواره مدنظر بوده است. بر خلاف کامپوزیت، ثبات رنگ سرومرها هنوز به صورت وسیع مورد بررسی قرار نگرفته است. هدف این تحقیق بررسی ثبات رنگ یک نوع ماده سرومری و مقایسه آن با ماده کامپوزیتی و پرسلن بود.

    مواد و روش ها: در این مطالعه آزمایشگاهی- تجربی یک نوع سرومر (تارجیس)، یک کامپوزیت مستقیم لایت کیور (تتریک سرام) و یک نوع پرسلن (ویتا) انتخاب شدند. نمونه ها در سیستم cielab و توسط یک کالریمتر در ابتدای آزمون و پس از 100 و 200 ساعت تابش اشعه uv مورد بررسی قرار گرفت. مختصاتb*, a*, l*  و تغییرات آنها در مراحل آزمایش بررسی شد. نتایج توسط آزمون آنالیز واریانس یکطرفه (anova) و آزمون تعقیبی (lsd) مورد بررسی آماری قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج نشان داد که پس از دوره های 100 و 200 ساعت اشعه، پرسلن بیشترین ثبات رنگ و تارجیس کمترین ثبات رنگ را داشتند (p=0.05 در 100 ساعت و p=0.014 در 200 ساعت). در مقایسۀ رنگ های مختلف مادۀ سرومری، رنگc3  بیشترین ثبات رنگ و رنگ d3 کمترین ثبات رنگ را دارا بودند (p=0.001) در 100 ساعت وp=0.008  در 200 ساعت). در تمام گروه های مورد مطالعه، تغییر رنگ پس از آزمون از نظر کلینیکی قابل قبول بود.

    نتیجه گیری: تمام گروه ها از ثبات رنگ قابل قبولی برخوردار بودند و در این میان پرسلن بهترین ثبات رنگ را نشان داد.

     

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها