• بررسی بروز انکو پروتئین tp53 در کارسینوم موکواپی درموئید غدد بزاقی و ارتباط آن با grading

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 689
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: موکواپیدرموئید کارسینوما شایعترین بدخیمی غدد بزاقی است. این تومور از پتانسیل بیولوژیک متنوعی برخوردار است، لذا آن را به دو گروه یکی با رفتار بدخیم و دیگری با رفتار خوش خیم و پیش آگهی خوب تقسیم می کنند. در این مطالعه سعی شده است میزان بروز انکوپروتئین tp53 به عنوان فاکتور مهم ژنتیک در چرخه سلولی و ارتباط آن با گریدهای مختلف موکواپیدرموئید کارسینوما مورد بررسی قرار گیرد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تحلیلی گذشته نگر، 22 نمونه بلوک پارافینی موکواپیدرموئید کارس ینوما گردآوری و به روش  h&eرنگ آمیزی شد .سپس هر نمونه با اتکاء به معیارهای هستیولوژیک، درجه بندی گردید و در سه گروه  high grade, intermediate grade, low grade دسته بندی و شد. از هر بلوک برش جدید تهیه و به روش ای مونوهیستوشیمی tp53 رنگ آمیزی شد و تحت بررسی قرار گرفت. سپس ارتباط مابین دو روش از نظر آماری به روش kendall تحت تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 7 نمونه از بافت غدد بزاقی نرمال بعنوان گروه کنترل انتخاب شد.

     یافته ها: تمامی نمونه های گروه شاهد از نظر tp53 منفی و 68.2% گروه موکواپیدرموئید کارسینوما مثبت ارزیابی شد. و ارتباط معنی داری بین گرید هیستولوژیک تومور و میزان رنگ پذیری tp53 مشاهده شد.

    نتیجه گیری: به موازات افزایش درجه هیستولوژیک کارسینوم موکواپیدرموئید غدد بزاقی، میزان و شدت بروز مارکر tp53 افزایش می یابد و می توان از این تکنیک در تعیین رفتار بیولوژیک تومور و پیش آگهی بیمار استفاده کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها