• مقایسه عرض و عمق کام در بیماران دارای کراس بایت خلفی با بیماران فاقد کراس بایت خلفی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 495
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: امروزه کراس بایت ها از جمله مال اکلوژن های نسبتاً شایع در جوامع می باشند. اصولاً اولین قدم در درمان ناهنجاری ها، شناخت آن به طور کامل است. درمان کراس بایت ها نیز از این قاعده مستثنی نیست. جهت درمان آن ابتدا باید با کلیه ویژگی های اسکلتال و دنتال آن آشنا بود. هدف از این مطالعه مقایسه عرض و عمق کام در بیماران دارای کراس بایت خلفی دوطرفه با بیماران فاقد کراس بایت خلفی بود.

    مواد و روش ها: در این مطالعه مورد -شاهدی قالب های دندانی 30 نفر (22 دختر و 8 پسر) با دامنه سنی 14-7  سال که دارای کراس بایت خلفی دوطرفه بودند به عنوان گروه مورد و قالب های دندانی 30 نفر (22 دختر و 8 پسر) با دامنه سنی 14-7  سال که فاقد کراس بایت خلفی بودند به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شد. متغیرهایی که مورد اندازه گیری قرار گرفتند شامل عمق کام، عرض ماگزیلا در دو ناحیه پره مولر اول (یا مولر اول شیری) و مولر اول دائمی، عرض مندیبل در ناحیه مولر اول دائمی بودند. کلیه اندازه گیری ها توسط دستگاهی به نام korkhaus انجام شد و جهت آنالیز داده ها از آزمون student t-test استفاده گردید.

    یافته ها: کلیه متغیرهای مورد بررسی در مقایسه بین دختران و پسران در هر دو گروه مورد و شاهد از نظر آماری تفاوت معنی داری نداشتند به جز عرض مندیبل در ناحیه مولر اول دائمی که در هر دو گروه شاهد (p=0.016) و مورد (p=0.01) در پسران بیشتر بود. همچنین در مقایسه بین دختران و پسران دارای کراس بایت با دختران و پسران فاقد کراس بایت این نتیجه بدست آمد که عرض ماگزیلا در دو ناحیه اندازه گیری شده در دختران و پسران گروه مورد کمتر و عمق کام و عرض مندیبل در ناحیه مولر اول دائمی بیشتر بود (p<0.05). از این رو در مقایسه کل افراد دارای کراس بایت و کل افراد بدون کراس بایت صرف نظر از جنس این نتیجه کلی بدست آمد که عمق کام و عرض مندیبل در ناحیه مولر اول دائمی در گروه مورد بیشتر و عرض ماگزیلا در ناحیه پره مولر اول و مولر اول دائمی در این گروه کمتر می باشد (p<0.001).

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده از این مطالعه چنین برداشت می شود که در افراد دارای کراس بایت خلفی دوطرفه در مقایسه با افراد فاقد این نوع مال اکلوژن عمق کام بیشتر و عرض ماگزیلا کمتر می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها