• ارتباط بین شاخص توده بدنی و تکامل دندانی در کودکان 15-7 ساله شهر اصفهان- ایران در سال 1387

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 369
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: با افزایش چاقی در بین کودکان لازم است که آن بر روی تکامل دندانی بررسی شود. اگر تکامل دندانی در کودکان چاق تسریع شود، این مسئله می تواند طرح درمان های دندانپزشکی کودکان و ارتودنسی را تحت تاثیر قرار دهد. هدف از مطالعه حاضر بررسی ارتباط بین تکامل دندانی با شاخص توده بدنی (bmi) در کودکان 7 تا 15 ساله شهر اصفهان در سال 1387 بود.

    مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی-مقطعی رادیوگرافی های پانورامیک 146 نفر شامل 57 پسر و 89 دختر و برای تعیین سن به روش دمیرجیان استفاده شد. قد و وزن کودکان اندازه گیری برای هر نمونه bmi محاسبه شد. سن تقویمی با کسر کردن تاریخ تولد از تاریخ انجام رادیوگرافی به دست آمد. از bmi برای تعیین کودکان چاق و دارای اضافه وزن استفاده شد. تفاوت سن دندانی تخمینی و تقویمی نمونه ها بر اساس جنس و طبقه بندی bmi آنالیز شد. آنالیزهای مورد استفاده شامل anova سه راهه و آزمون t بود. جهت تعیین پایایی 10 رادیوگرافی پانورامیک به فاصله دو هفته بررسی و سن دندانی با آزمون آلفا کرونباخ مقایسه شد که ضریب همبستگی 99% بود.

    یافته ها: میانگین تفاوت بین سن دندانی و تقویمی در کل 0.78 سال بود. میانگین تفاوت بین سن دندانی و تقویمی در کودکان چاق 1.3، دارای اضافه وزن 0.6 و وزن طبیعی 0.67 سال بود. تکامل دندانی در کودکان چاق تسریع شده بود (p=0.014). در ارزیابی گروه سنی، کودکان چاق در گروه 7 تا 10 سال تفاوت آماری معنی داری در تکامل دندانی نشان داد (p=0.018). بین دختران و پسران اختلاف آماری معنی داری از نظر میانگین تفاوت بین سن دندانی و تقویمی دیده نشد.

    نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که در افراد چاق تکامل دندانی سریع  تر اتفاق در طرح درمان هایی نظیر اصلاح رشدی و کشیدن ترتیبی دندان ها، توجه به bmi بیماران نیز می تواند در زمان بندی درمان موثر باشد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها