• بررسی مقایسه ای تطابق لبه ای روکشهای موقت ساخته شده با دو نوع ماده موقتی پس از ترموسایکلینگ و نیروی اکلوزالی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 648
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     
    مقدمه: در مواردی که درمان پروتزی برای بازسازی کل سیستم جونده و اکلوژن بیمار انجام می گیرد، مدت زمانی که بیمار باید از پروتزهای موقتی استفاده کند بسیار طولانی می شود در این مدت یک موقتی خوب باید خصوصیات یک پروتز ایده آل را دارا باشد. بنابراین انتخاب نوع مادۀ مصرفی برای ساخت موقتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف از این مطالعه آزمایشگاهی، مقایسه تطابق لبه ای روکشهای موقت ساخته شده از دو مادۀ موقتی، یکی رزین آکریلی سلف کیور (tempron) و دیگری رزین کامپوزیتی لایت کیور (revotek.lc) بود.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی تعداد 20 عدد دای برنجی با خط خاتمه تراش شولدر به عرض 1 میلی متر، ارتفاع و قطر قاعده 7 میلی متر و زاویه تقاربی 8 درجه تهیه شد. با استفاده از یک کلاهک برنجی برای هر دای یک coping ساخته و به فرم قبل تراش آماده گردید. دای ها به دو گروه ده تایی تقسیم و رستوریشن های موقتی از جنس مواد فوق به روش مستقیم ساخته شدند. پس از سمان کردن موقتی ها روی دای های مربوطه در نقاط علامت گذاری شده میزان gap مارژین با میکروسکوپ انعکاسی با بزرگنمایی 100 اندازه گیری شد. بعد از آن تحت نیروی اکلوزال40n  به میزان 50000 سیکل قرار گرفتند و ترموسایکلینگ 3400 (55c-5c) سیکل انجام شد. مجدداً اندازه گیری در نقاط علامت زده قبلی صورت گرفت. داده ها تحت آزمون t-student مستقل و با سطح معنی داری 5% قرار گرفتند.

    یافته ها: 1- اختلاف میانگین gap مارژین در گروه رزین آکریلی سلف کیور و کامپوزیت رزین لایت کیور قبل از نیروی اکلوزالی و ترموسایکلینگ معنی دار نبود -2.(p=0.19) اختلاف میانگین gap مارژین بعد از نیروی اکلوزالی و ترموسایکلینگ بین دو ماده معنی دار نشد -3 .(p=0.48) مقایسه میانگین اختلاف gap قبل از ترموسایکلینگ و نیروی اکلوزالی در دو ماده نشان داد که کاهش gap مارژین بعد از ترموسایکلینگ و نیروی اکلوزالی در revotek.lc بیشتر از tempron بوده و این اختلاف از نظر آماری معنی دار شد (p=0.042).

    نتیجه گیری: نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که هر دو ماده revotek.lc, tempron در شرایط آزمایشگاهی و روش ساخت مستقیم دارای تطابق مارژین خوبی قبل و بعد از نیروی اکلوزالی و ترموسایکلینگ بودند ولی revotek.lc بعد از نیروی اکلوزالی نتایج بهتری را در کاهش داشت gap نسبت به tempron داشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها