• بررسی آزمایشگاهی تاثیر روش های مختلف سمان کردن در گیر پست ریختگی

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 488
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: همواره سهولت، دوام ترمیم و مقرون به صرفه بودن آن در دندانهای درمان ریشه شده که تاج آنها بشدت تخریب شده است، مدنظر دندانپزشکان بوده است. روشهای ترمیمی بسیاری مانند پستهای از پیش ساخته شده با انواع کور آمالگام و کامپوزیت و پستهای frc و ... برای این دندانها انجام می شود، اما متداولترین روش، ساخت پست و کور ریختگی می باشد. عوامل متعددی روی گیر پست و کور ریختگی تاثیر می گذارند. از جمله: طول، قطر، سطح، شکل post، نوع سمان. یکی دیگر از عوامل مهم و موثر در گیر، روش سمان کردن پست کور ریختگی می باشد. در این مطالعه هدف، مقایسه گیر پست ریختگی با سه روش مختلف سمان کردن می باشد.

    مواد و روش ها: در این تحقیق تجربی- آزمایشگاهی تعداد 40 عدد دندان سانترال فک بالا انتخاب شد. پس از آماده کردن دندانها و تهیه post ریختگی، دندانها بطور تصادفی به سه گروه ده تائی c, b, a تقسیم شدند. نوع سمان در تمام نمونه ها سمان گلاس اینومر (gc fuji i) انتخاب شد که بعد از مخلوط کردن توسط روشهای زیر سمان شدند: گروه a: سمان توسط lentulo  داخل کانال قرار گرفت. گروه b: سمان داخل کانال تزریق شد. گروه c: سمان ابتدا داخل کانال تزریق گردید و بدنبال آن از lentulo استفاده گردید. پستهای سمان شده، جهت جلوگیری از رطوبت و خشک شدن توسط وازلین محافظت شدند و بعد از حدود 72 ساعت، تست کششی با سرعت 1 میلیمتر در دقیقه روی آنها صورت گرفت و بعد از جمع آوری داده ها، جهت تحلیل داده ها از آزمون کروسکال- والیس، آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون توکی (tukey) استفاده گردید.

    یافته ها: با مقایسه میانگین نیروی کششی، سه گروه c, b, a با یکدیگر اختلاف معنی داری داشتند. بیشترین نیروی کششی برای خارج کردن پست مربوط به گروه c بود، بطوریکه 90% نمونه های این گروه استحکام کششی بیشتر از 50 کیلوگرم داشتند و کمترین آن مربوط به گروه a بود، بطوریکه تنها 10% نمونه های این گروه استحکام کششی بیشتر از 50 کیلوگرم داشتند (p-value<0.05).

    نتیجه گیری: روش سمان کردن post نقش مهمی می تواند در گیر post داشته باشد. بهترین روش سمان کردن post روش تزریق + lentulo می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها