• بررسی تغییرات هیستوپاتولوژیک فولیکول دندانهای عقل نهفته در تعدادی از مراجعه کنندگان به دانشکده دندانپزشکی مشهد در سال 1384

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 525
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: با توجه به این که باقی ماندن دندان های نهفته در فکین خصوصاً مولر سوم که شایع ترین نهفتگی را به خود اختصاص می دهد ممکن است منجر به ایجاد ضایعات پاتولوژیک شود، در آوردن آنها به منظور پیشگیری از ایجاد یک ضایعه پاتولوژیک جزء رایج ترین اعمال جراحی محسوب می گردد. این مطالعه با هدف ارزیابی تغییرات هیستوپاتولوژیک در فولیکول دندانهای عقل نهفته انجام گردید.

    مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی فولیکول 54 دندان عقل نهفته که از 50 بیمار بین سنین 38-15 سال که از تیرماه تا آذرماه 1384 به بخش جراحی دانشکده دندانپزشکی مشهد مراجعه نموده بودند توسط جراح خارج شده بود مورد بررسی پاتولوژیک قرار گرفت.

    یافته ها: در تحقیق حاضر بیشترین دندان عقل جراحی شده مربوط به فک پایین بود (79% موارد) و 74% بیماران زیر 25 سال سن داشتند. شایعترین نحوه قرار گیری این دندانها مزیوانگولار (46% موارد) بود و در بررسی میکروسکوپیک 61% نمونه ها به عنوان فولیکول دندانی تغییر نیافته، 12.9% کیست ادونتوژنیک و 24% موارد دارای التهاب بودند.

    نتیجه گیری: با توجه به میزان کم تغییرات پاتولوژیک در فولیکول دندانهای عقل نهفته بهتر است دندانها، تا زمان عدم ایجاد یک یا چند اندیکاسیون واضح، در آورده نشوند و فقط توسط معاینات کلینیکی و رادیوگرافی 6 تا 12 ماهه تحت کنترل باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم