• بررسی شیوع اختلالات گیجگاهی فکی و عوامل مرتبط با آن در مراجعین به دانشکده دندانپزشکی آزاد اسلامی تهران در سال 1384

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 541
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: با توجه به شیوع نسبتاً بالای اختلالات گیجگاهی فکی (tmd) و نیز موثر بودن عوامل مختلف در بروز آن، این مطالعه با هدف بررسی میزان شیوع tmd و عوامل مرتبط با آن در مراجعین به دانشکده دندانپزشکی آزاد اسلامی تهران در سال 84 انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی برروی 261 نفر از مراجعین به دانشکده دندانپزشکی آزاد اسلامی تهران در سال 84 انجام شد. تمام نمونه ها از لحاظ عوامل مرتبط با tmd در قالب 3 فرم بررسی شدند. داده های تحقیق استخراج و طبقه بندی شدند و با آزمون آماری کای دو ارزیابی گردیدند.

    یافته ها: میانگین سنی افراد مورد بررسی 34±12.4 سال بود. 89 نفر (34.1%) از مراجعین مبتلا به tmd بودند که 19% مذکر و 81% مونث بودند. میان همه عوامل مورد مطالعه مرتبط با tmd (سن- جنس- عادات پارافانکشنال- تروما- درمان ارتدنسی- بی دندانی خلفی- اضطراب و افسردگی) اختلاف معنی داری یافت شد (p<0.05). اما میان نوع اکلوژن و tmd اختلاف معنی داری دیده نشد.

    نتیجه گیری: در جمعیت مورد بررسی شیوع tmd نسبتاً بالا بود. میان تمام عوامل مورد مطالعه مرتبط با tmd، بجز نوع اکلوژن، رابطه معنی داری وجود داشت. با توجه به عوارض شناخته شده این اختلال و تناقضات گسترده، بررسی اتیولوژی این عارضه توصیه می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها