• ارزیابی دقت (electronic apex locator (eal در تعیین طول کانال دندانهای شیری تحلیل رفته در آزمایشگاه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 462
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: رادیوگرافی رایج ترین روش محاسبه طول کارکرد به شمار می رود اما ایده آل نیست. کاربرد رادیوگرافی در کودکان با توجه به خطرات اشعه، مشکلات تکنیکی، سوپرایمپوز شدن جوانه دندان دائمی بر روی ریشه دندانهای شیری و ... خطرناک و مشکل است.electronic apex locator  وسیله ای برای اندازه گیری طول کانال دندان می باشد. هدف از این مطالعه ارزیابی دقت electronic apex locator (eal) در تعیین طول کانال دندانهای شیری تحلیل رفته در شرایط in vitro می باشد.

    مواد و روش ها: مطالعه به صورت توصیفی-تحلیلی و بر روی 112 کانال از دندانهای شیری کشیده شده که حداقل دو سوم طول ریشه آنها باقی مانده بود انجام شد. پس از تهیه حفره دسترسی و برداشتن بافت پالپی طول کانالها با dentaport zx تعیین شدند. سپس طول واقعی کانالها از طریق دید مستقیم با دقت 0.5 میلیمتر اندازه گیری شدند. اطلاعات با استفاده از آزمون t زوجی و ضریب همبستگی درون گروهی و سطح معنی داری p<0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: دقت dentaport zx جهت تعیین طول دقیق کانال 52.7% و در محدوده ±0.5 میلی متر از فورامن آپیکال 91.1% تعیین گردید. بین اندازه گیری با چشم و با دستگاه dentaport zx یک رابطه خطی مستقیم قوی وجود داشت.

    نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه استفاده از dentaport zx در درمان دندانهای شیری بخصوص در کودکان غیر همکار توصیه می شود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها