• مقایسه تاثیر ترکیب نپروکسن- آزیترومایسین با پیروکسی کام- آزیترومایسین بر پیشگیری از عوارض ناشی از خارج کردن دندان عقل نهفته

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 635
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: با توجه به موارد زیاد جراحی دندان عقل نهفته و شایع بودن درد و عوارض جانبی بعد از آن و اهمیت اقدامات پیشگیرانه برای کاهش این عوارض و همچنین وجود منابعی که تاثیر مثبت استفاده از داروهای ضد التهای غیراستروئیدی و آنتی بیوتیک ها را به صورت پروفیلاکتیک بر التیام پس از جراحی های دندان و جراحی های پریودونتال تایید نموده اند، این تحقیق به منظور بررسی تاثیر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و آنتی بیوتیک بر میزان درد و عوارض جانبی پس از جراحی دندان عقل نهفته، بر روی مراجعین به بخش جراحی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی و دو کلینیک جراحی در شهر تهران در سال 88-1387 انجام شد. مواد و روش ها: ملاحظات اخلاقی این تحقیق مورد تایید و تصویب کمیته اخلاق در پژوهش های پزشکی دانشکده دندانپزشکی آزاد اسلامی قرار گرفت. تحقیق به روش کارآزمایی بالینی اسپلیت ماوس دو سوکور بر روی 31 بیمار در محدوده سنی 27-17 سال که اندیسکاسیون خارج نمودن دندان عقل نهفته بصورت دو طرفه با درجه سختی یکسان را داشتند، انجام گرفت. تاثیر ترکیب پیروکسی کام- ازیترومایسین (سمت شاهد) و ناپروکسن- ازیترومایسین (سمت مورد) بر درد، تورم، تریسموس، عفونت و حفره خشک در زمان های مختلف پس از جراحی بررسی و ثبت گردید. تغییرات شاخص های فوق در دو گروه با آزمون های من- ویتنی (mann whitney) و تی دانشجویی (student’s test) مورد قضاوت آماری قرار گرفتند.

    یافته ها: از 60 نمونه مورد بررسی 24 نمونه جراحی مربوط به فک بالا و 36 نمونه جراحی مربوط به فک پایین بود. میزان درد در زمان های پیگیری در گروه شاهد کمتر از گروه مورد بود (p<0.001). میزان تورم نیز در زمان های پیگیری در گروه شاهد کمتر از گروه مورد بود (p<0.001). میزان حداکثر باز شدن دهان در زمان های پیگیری در گروه شاهد بیشتر از گروه مورد بود (p<0.001). در هیچ یک از نمونه ها عفونت مشاهده نگردید. در یک مورد حفره خشک در بیماران مشاهده شد.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده از پیروکسی کام بصورت پروفیلاکسی میزان درد، تورم و تریسموس را کاهش داده و از نپروکسن موثرتر می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها