• مقایسه اثر کلر هگزیدین و هیپوکلریت سدیم بعنوان شستشو دهنده داخل کانال بر کاهش درد و تورم پس از درمان ریشه در دندانهای با پالپ نکروز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 829
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: بروز درد و تورم یا هر دو پس از درمانهای اندودنتیک تحت عنوان flare-up نامیده می شود که یکی از مشکلات پس از انجام درمان ریشه می باشد. این مساله خصوصاٌ در دندانهای نکروز به دلیل انتشار عوامل باکتریال به ناحیه پری آپیکال اهمیت دارد. شستشوی کافی و مناسب کانال منجر به حذف میکروارگانیسم ها، دبریها و عوامل عفونی از محیط کانال شده و بروز درد و تورم را کاهش می دهد. هدف از انجام این تحقیق مقایسه میزان  flare-upپس از درمان ریشه دندانهای نکروز پس از استفاده از کلرهگزیدین و هیپوکلریت سدیم به عنوان شستشو دهنده بود.

    مواد و روش ها: در طی این مطالعه کارآزمایی بالینی 50 بیمار دارای دندان تک کانال و نکروز بدون علامت در دو گروه 25 تایی انتخاب شدند، جهت آماده سازی کانالها، از فایلهای چرخشی easy-race و جهت شستشو در یک گروه از کلرهگزیدین 0.2% و در گروه دیگر از هیپوکلریت سدیم 2.5% استفاده شد و سپس کانالها با روش لترالی پرشدند. در پایان پرسشنامه ای به بیماران داده شد که بیمار میزان درد و تورم خود را در آن ثبت کند. بیماران برای 48 ساعت پیگیری شدند. در اندازه گیری شدت درد از روش visual analogue scale و در اندازه گیری شدت تورم از یک شاخص 4 درجه ای استفاده شد. پس از جمع آوری داده ها، اطلاعات بدست آمده با استفاده از تست من ویتنی، ویلکاکسون و کروسکال والیس مورد آنالیز آماری قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که اختلاف معناداری بین محلولهای شستشودهنده فوق در کاهش میزان درد و تورم پس از درمان اندودنتیک وجود نداشت. همچنین در این مطالعه رابطه ای میان بروز درد و تورم با سن و جنس مشاهده نشد ولی میزان flare-up در فک بالا نسبت به فک پایین به طور قابل توجهی بیشتر بود (p=0.04).

    نتیجه گیری: با توجه به اثرات توکسیک کمتر کلرهگزیدین، به جای هیپوکلریت سدیم می توان از کلرهگزیدین بعنوان شستشودهنده کانال استفاده نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها