• ارزیابی دقت رادیوگرافی پانورامیک در تعیین ابعاد و شیب مندیبل در مقایسه با لترال سفالومتری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 543
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: جهت دستیابی به اندازه های سفالومتریک از روی رادیوگرافها، تکنیک سفالومتری جانبی شایع ترین روش می باشد. از آنجائی که در سفالوگرامهای جانبی ساختمان های آناتومیک سمت چپ و راست روی هم می افتند، اندازه گیری دقیق از زوایای یک سمت (شبیه زاویه گونیال) مشکل می باشد. هدف از این مطالعه تعیین این موضوع است که اندازه های سفالومتریک به دست آمده از یک رادیوگرافی پانورامیک تا چه حد قابل اطمینان می باشد.

    مواد و روش ها: در مرحله اول مطالعه حاضر که مطالعه توصیفی– تحلیلی می باشد، پنج اندازه ی مختلف (زاویه گونیال ارتفاع کندیل، ارتفاع،fma ، راموس و طول تنه ی مندیبل) بر روی 2 عدد جمجمه خشک انسان اندازه گیری گردید. همین اندازه ها بر روی رادیوگرافی های پانورامیک و سفالومتری جانبی گرفته شده از این جمجمه ها اندازه گیری و با هم مقایسه گردید. در مرحله دوم مطالعه، اندازه های پنج گانه فوق بر روی رادیوگرافی های پانورامیک و سفالومتری جانبی 101 بیمار (52 زن، 49 مرد با میانگین سنی 16 سال) اندازه گیری و مقایسه گردید. سپس این اندازه ها در الگوهای رشدی مختلف در بیماران مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. جهت آنالیز داده ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.

    یافته ها: در مقایسه اندازه های واقعی به دست آمده از جمجمه های خشک و اندازه های رادیوگرافی پانورامیک دیده شد که تمام اندازه های پنج گانه مورد بررسی (به جز طول تنه مندیبل) در رادیوگرافی پانورامیک به اندازه واقعی آنها در جمجمه های خشک نزدیک بودند. تست های همبستگی بیشترین همبستگی بین دو رادیوگرافی پانورامیک و سفالومتری را در زاویه گونیال نشان داد (p<0.001, r=0.89) در حالیکه کمترین همبستگی بین دو رادیوگرافی متعلق به طول تنه مندیبل بود (r=0.51). در الگوهای رشدی مختلف هم دیده شد که زاویه گونیال و ارتفاع راموس بیشترین همبستگی را بین دو رادیوگرافی پانورامیک و سفالومتری جانبی نشان می دهند.

    نتیجه گیری: از آنجاییکه اغلب دندانپزشکان جهت معاینات معمول خود از رادیوگرافی پانورامیک استفاده می کنند امکان تعیین مسیر رشدی بیمار از روی این رادیوگرافی وجود داشته و روشی مفید می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها