• بررسی تأثیر ضدعفونی کنندگی دو ماده هیپوکلریت سدیم 0.5% و گلوتارآلدئید 2% بر روی یک رزین آکریلی گرماسخت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 618
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: با توجه به اهمیت ضدعفونی نمودن پروتز، تعیین یک ماده ضدعفونی کننده مناسب و مدت زمان لازم و مؤثر برای فرآیند ضدعفونی ضروری است. هدف از انجام این مطالعه تعیین اثر ضدعفونی کنندگی هیپوکلریت سدیم 0.5% و گلوتارآلدئید 2% بر رزین آکریلی گرماسخت آلوده به دو نوع باکتری بود.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی 90 نمونه آکریل آکروپارس به ابعاد 6*17 mm ساخته و استریل شدند. 2 نمونه به عنوان کنترل منفی و بقیه نمونه ها به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه در سوسپانسیون باکتریایی استرپتوکوک ویریدانس و دیگری در سوسپانسیون حاوی باسیلوس سابتیلیس قرار گرفت. از هر گروه 2 نمونه به عنوان کنترل مثبت انتخاب گردید. هر گروه به دو زیرگروه تقسیم که یک زیر گروه در محلول هیپوکلریت سدیم 0.5% و دیگری در محلول گلوتارآلدئید 2% غوطه ور گردید. در زمان های 30 دقیقه، 2 و 4 ساعت از هر گروه 7 نمونه انتخاب و هر نمونه به لوله آزمایش حاوی (brain-heart infusion) bhi منتقل شد و پس از 24 ساعت کدورت آن بررسی گردید. جهت اطمینان از صحت نتایج، از تمام محیط های کشت مایع به محیط blood agar هم منتقل شد. از تست های τb کندال و آزمون دقیق فیشر برای تجزیه تحلیل داده ها استفاده شد.

    یافته ها: مقایسه سه زمان در مورد نمونه های آلوده به باسیلوس سابتیلیس در محلول هیپوکلریت سدیم (p=0.032) و گلوتار آلدئید (p=0.014) تفاوت معنی داری نشان داد. در مورد نمونه های آلوده به استرپتوکوک ویریدانس به دلیل منفی بودن نتایج در هر دو محلول محاسبه انجام نشد. مقایسه سه زمان در مجموع نمونه ها در محلول هیپوکلریت تفاوت معنی داری نداشت (p=0.075) ولی این تفاوت در محلول گلوتارآلدئید معنی دار بود (p=0.021). تفاوت تأثیر ضدعفونی کنندگی دو محلول در زمان 30 دقیقه (p=1) و 2 ساعت (p=0.226) معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: بر اساس یافته ها هر دو محلول استرپتوکوک ویریدانس را در زمان 30 دقیقه و باسیلوس سابتیلیس را در زمان 4 ساعت از بین بردند. با توجه به شرایط موجود بین قدرت ضدعفونی کنندگی، در هر زمان بین دو محلول هیپوکلریت سدیم 0.5% و گلوتارآلدئید 2% تفاوتی وجود ندارد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها