• بررسی میزان همراهی گلوسیت میانی لوزی شکل در بیماران دیابتی مراجعه کننده به مرکز تحقیقات دیابت مشهد در سال 1384

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 464
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: دیابت یکی از شایعترین اختلالات غدد درون ریز بوده و عوارض متعددی برای مبتلایان می تواند ایجاد نماید. یکی از این مشکلات افزایش استعداد به عفونت است که در همین رابطه، میزان بروز عفونتهای فرصت طلب از جمله انواع عفونتهای کاندیدائی در دهان زیاد می شود. هدف از مطالعه حاضر، بررسی میزان همراهی یکی از این عفونت ها یعنی گلوسیت میانی لوزی شکل در بیماران دیابتی بود.

    مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی-مقطعی تعداد 200 بیمار بطور تصادفی از مرکز تحقیقات دیابت استان خراسان، شهر مشهد انتخاب و بر اساس پرسشنامه تنظیمی و معاینه داخل دهانی مورد مطالعه قرار گرفت. آزمون exact-fisher test, mann whitney جهت آنالیز داده ها مورد استفاده قرار گرفت.

    یافته ها: در این بررسی 19% از افراد مبتلا مرد و 81% زن بودند. گلوسیت میانی لوزی شکل در 7% کل بیماران دیابتی مورد مطالعه مشاهده گردید. هیچکدام از مردان دیابتی دارای عفونت گلوسیت لوزی شکل نبودند، در صورتی که 8.6% از زنان دیابتی دارای این عفونت بودند. همچنین به لحاظ سنی، بیشترین کسانی که دارای این ضایعه بودند بالای 40 سال داشتند. خصوصاً در سنین 79-70 سال شیوع این ضایعه 14.3% بود.

    نتیجه گیری: شیوع گلوسیت میانی لوزی شکل در بیماران دیابتی در این مطالعه 7% بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها