• بررسی اثر ضد اضطرابی عصاره آبی برگ اسفناج در موش سوری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 626
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: در مطالعات قبلی خواص آنتی اکسیدانی اسفناج در به تأخیر انداختن فرآیند پیری سیستم اعصاب مرکزی و یا نقایص و رفتارهای شناختی وابسته به پیری و نیز برخی بیماری های نورودژنراتیو گزارش گردید. هدف این مطالعه ارزیابی اثرات ضد اضطرابی دوزهای مختلف عصاره آبی برگ اسفناج می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه از 50 سر موش سوری نر به وزن 30-25 گرم استفاده شد. حیوانات به سه گروه ده تایی آزمایش و دو گروه ده تایی کنترل تقسیم گردیدند. گروه های آزمایش سه دوز پودر عصاره آبی اسفناج 0.05، 0.10 و 0.15 گرم (به ازای هر موش در روز) و در یک گروه کنترل آب آشامیدنی و در گروه کنترل دیگر ساکاروز %3 w/v به همراه آب آشامیدنی به صورت خوراکی به مدت یک ماه دریافت کردند. سپس موش ها در جهت افزایش فعالیت حرکتی و حس کنجکاوی به مدت 5 دقیقه در یک جعبه با دیواره های مشکی قرار داده شدند. پس از آن در فواصل زمانی تنظیم شده به ماز بعلاوه ای مرتفع منتقل گردیدند و به مدت 5 دقیقه شاخص های استاندارد ارزیابی اضطراب از طریق مشاهده در آنها بررسی و ثبت شد.

    یافته ها: عصاره اسفناج با دوز 0.10 و 0.15 گرم در مقایسه با گروه های شاهد به صورت معنی داری موجب افزایش درصد مدت زمان ماندن در بازوی باز و نیز با دوز 0.15 گرم موجب افزایش تعداد ورود به بازوی باز ماز بعلاوه ای شکل مرتفع شده است (p<0.05). هیچ اختلافی هم بین تعداد کل ورود به بازوها در بین گروه ها دیده نشد. همچنین عصاره اسفناج با دوز 0.10 و 0.15 گرم در مقایسه با گروه شاهد بصورت معنی داری موجب کاهش تعداد sap گردید (p<0.05).

    نتیجه گیری: یافته های فوق نشان می دهد عصاره اسفناج در دوزهای بالاتر احتمالاً دارای اثرات ضد اضطرابی می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم