• بررسی کلونالیتی سویه های انتروکوکوس فکالیس و انتروکوکوس فیسیوم مقاوم به مقادیر بالای جنتامایسین جدا شده از فاضلاب های شهر تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 1105
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: در سال های اخیر پیدایش انتروکوک های مقاوم به مقادیر بالای پنی سیلین، گلیکو پپتیدها و جنتامایسین به تنهایی یا بصورت چند مقاومتی باعث بروز مشکلات حاد در درمان عفونت های انتروکوکی شده است. انتروکوک ها جزء فور نرمال روده هستند و از این راه به فاضلاب ها راه پیدا می کنند. یکی از روش های بررسی جمعیت انتروکوکی غربالگری فاضلاب ها از حیث وجود انتروکوک ها می باشد. هدف تحقیق حاضر بررسی کلونالیتی در بین سویه های hlgr انتروکوکی جدا شده از فاضلاب در تهران می باشد.

    روش بررسی: تعداد 140 ایزوله از سه تصفیه خانه فاضلاب در مناطق مختلف شهر تهران در محدوده زمانی آذر ماه 85 تا اردیبهشت ماه 86 جمع آوری شد. تعیین جنس و گونه ایزوله ها و ژن های مقاومت به جنتامایسین توسط روش pcr و تست حساسیت آنتی بیوتیکی و mic نیز با استفاده از استاندارد clsi به انجام رسیده و روش biochemical fingerprinting (php typing) با هدف تایپینگ سویه های hlgr انتروکوکی بکار رفت.

    یافته ها: انتروکوکوس فکالیس 26% و انتروکوکوس فیسیوم 74%، شایعترین گونه های جدا شده از نمونه های فاضلاب بودند. بالاترین مقاومت آنتی بیوتیکی در بین سویه های فیسیوم نسبت به اریترومایسین و در بین سویه های فکالیس نسبت به تتراسیکلین دیده شد. mic تمام سویه های hlgr انتروکوکی 1024 μ g/ml ≤ بود و اکثریت آنها دارای ژن aac (6')-ie-aph (2'')-ia بودند و فقط یک سویه انتروکوکوس فیسیوم دارای ژن aph(2")-ic بود. روش php typing در گونه فکالیس 16 تایپ مختلف را با di=0.910 و در گونه فیسیوم با 50 ,di=0.945 تایپ مختلف را مشخص نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها