• بررسی آلودگی کفش های محیط های استریل و نیمه استریل اتاق عمل بیمارستان توحید سنندج

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 543
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: این پژوهش با هدف بررسی تفاوت میزان آلودگی کفش های دو محیط استریل و نیمه استریل و نیز لزوم تعویض کفش ها در بین دو محیط در اتاق عمل بیمارستان توحید سنندج انجام شد.

    روش بررسی: جامعه آماری مورد پژوهش کلیه کفش های مورد استفاده در اتاق عمل بیمارستان توحید سنندج بود. کلیه کفش ها به صورت سرشماری در مطالعه وارد شدند. در پایان چهار روز کاری از همه کفش ها نمونه گیری انجام و کشت تهیه شد. در مجموع 160 نمونه از محیط استریل و 160 نمونه از محیط نیمه استریل گرفته شد. محیط های کشت 24 ساعت بعد بازبینی شده و تعداد کلونی های رشد کرده شمارش شدند. تست های آماری مورد استفاده t تست مستقل و کای دو بودند.

    یافته ها: در محیط استریل 73.8% و در محیط نیمه استریل 74.9% کفش ها آلوده بودند. میانگین تعداد کلونی های رشد کرده در محیط استریل 41865.67±22543.97 و در محیط نیمه استریل 45614.32±29494 بود که اختلاف معنی داری نداشتند (p>0.05). شدت آلودگی دو محیط اختلاف معنی داری با هم داشتند (p=0.014).

    نتیجه گیری: با توجه به میزان آلودگی زیاد کفش ها در هر دو محیط، بنظر می رسد که نحوه شستشو و یا محلول شوینده بکار رفته فاقد توان گندزدایی قابل توجه است و باید مورد تجدید نظر و اصلاح قرار گیرد. با وجودی که میانگین کلونی های رشد کرده در دو محیط با هم اختلاف معنی داری نداشتند، ولی با توجه به اختلاف معنی دار شدت آلودگی دو محیط، نمی توان با قاطعیت ادعا کرد که تعویض کفش در بین دو محیط استریل و نیمه استریل کاملاً بی تأثیر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها