• بررسی توانائی تمایز سلول های بنیادین عصبی مغز موش بالغ در مقایسه با جنین موش به سلول های اندوتلیال

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 542
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: سلول های بنیادی عصبی در نواحی مختلفی از سیستم عصبی مرکزی در حال تکامل و بالغ وجود دارند. این سلول ها تمایز نیافته بوده و علاوه بر تجدید خود، قادرند سلول های عصبی و گلیال را تولید کنند. علاوه بر تولید انواع مختلفی از سلول های عصبی، سلول های بنیادی عصبی قادر به تولید سلول های سایر بافت ها نیز می باشند. در این مطالعه سلول های بنیادی عصبی از مغز جنین و موش بالغ جداسازی شده و توانائی آنها به سلول های اندوتلیال مورد مطالعه قرار گرفت.

    روش بررسی: سلول های بنیادی عصبی از دیواره طرفی مغز موش بالغ و نیز قشر مغز جنین های موش جداسازی گردید و در محیط کشت dmem-f12 عاری از سرم و حاوی فاکتورهای رشد egf, bfgf و مکمل b27 کشت داده شدند. جهت القای تمایز، سلول ها در محیط کشت حاوی 10 درصد سرم جنین گاوی و دیش های کشت آغشته به فیبرونکتین کشت داده شدند. از ارزیابی های ایمونوسیتوشیمی،tube formation assay ,rt-pcr  جهت ارزیابی سلول های تمایز یافته استفاده گردید.

     

    یافته ها: نتایج مشاهدات انجام شده در این پژوهش نشان داد که کشت سلول های بنیادی عصبی جنینی در دیش های آغشته به فیبرونکتین و محیط کشت تمایزی محتوی 10 درصد سرم جنینی گاوی منجر به القای تمایز سلول های بنیادی عصبی جنینی به سلول های اندوتلیال می شود. موقعی که سلول های تمایز یافته به ماتریکس خارج سلولی یا ماتری ژل منتقل شدند ساختارهای شبه مویرگی که از مشخصه های سلول های اندوتلیال است را تشکیل دادند. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها