• تعیین ژنوتیپ سویه های مایکوباکتریوم توبرکلوزیس جدا شده از بیماران مسلول با استفاده از تکنیک اسپولیگوتایپینگ

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 474
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: هدف از این مطالعه بررسی فراوانی سویه های مختلف مایکوباکتریوم توبرکلوزیس جدا شده از بیماران مسلول با تکنیک اسپولیگوتاپیینگ و ارزیابی ریسک فاکتورهای مربوطه می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه مقطعی-تحلیلی، 439 بیمار مراجعه کننده به بیمارستان مسیح دانشوری، مرکز آزمایشگاه رفرانس سل کشوری، طی سال های 1384-1383 مورد بررسی قرار گرفت. سویه های مایکوباکتریوم توبرکلوزیس بعد از شناسایی و انجام آزمون های آنتی بیوگرام با روش اسپولیگوتاپیینگ تیپ بندی شدند و در نهایت با استفاده از تست های chi-square ,t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: اسپولیگوتاپیینگ  منتج به ایجاد 140 طرح گردید که در 9 فامیل طبقه بندی شدند. اکثریت الگوهای اسپولیگوتاپیینگ بدست آمده 87.1% منحصر بفرد بوده و برای اولین بار در ایران گزارش می شود، در حالیکه مابقی 12.8% آنها مطابق با طرح های موجود در بانک جهانی اسپولیگوتاپیینگ بودند که از سایر نقاط دنیا نیز گزارش شده اند. همچنین غالبترین فامیل در این مطالعه متعلق به فامیل haarlem می باشد. فقط 6.3% از سویه ها به فامیل بیجینگ تعلق داشتند و اکثریت سویه ها مربوط به زیر گروه غیر بیجینگ بود. سویه های مقاوم به چند دارو بیشتر در گروه تکاملی 1 دیده شد. در حالت کلی، مقاومت آنتی بیوتیکی بالایی در سویه های جدا شده از بیماران افغانی دیده شد (p<0.001).

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها