• اثر بخشی مداخله مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر کیفیت زندگی و فشارخون بیماران زن مبتلا به فشارخون

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 580
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: مداخلات روانشناختی می تواند به واسطه بهبود وضعیت جسمی- روانی- اجتماعی سهم به سزایی در ارتقای کیفیت زندگی بیماران مبتلا به فشارخون داشته باشد. هدف این پژوهش، بررسی اثر بخشی مداخله گروهی مدیریت استرس با رویکرد شناختی رفتاری برکیفیت زندگی و فشارخون بیماران زن مبتلا به فشارخون بود.

    روش بررسی: این پژوهش به روش آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه شاهد انجام شده است. نمونه شامل 30 بیمار زن مبتلا به فشارخون بود که به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند و در 2 گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار داده شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه کیفیت زندگی مرتبط با سلامت (sf-36) استفاده شد که در پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری توسط افراد تکمیل گردید و فشارخون آنها در این سه مرحله اندازه گیری شد. درمان شناختی- رفتاری مدیریت استرس طی 8 جلسه روی گروه آزمایش انجام گرفت و در این فاصله درمان های متداول پزشکی ادامه یافت. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: میانگین نمرات کیفیت زندگی درگروه آزمایش به طور معنی داری نسبت به گروه شاهد افزایش پیدا کرد (p<0.05). فشارخون گروه آزمایش به طور معنی داری نسبت به گروه شاهد کاهش یافت (p<0.05).

    نتیجه گیری: نتایج حاکی از اثر بخشی مداخله گروهی مدیریت استرس با رویکرد شناختی- رفتاری بر بهبود کیفیت زندگی و فشارخون بیماران زن مبتلا به فشارخون بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها