• مقایسه اثر آتورواستاتین با دارونما در درمان درماتیت پدروس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 644
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: درماتیت عارضه تاولی التیام یابنده پوست است، که توسط حشره کوچکی به نام پدروس از سوسک های ولگرد و از راسته سخت بال پوشان ایجاد می شود. در حالی که در خصوص درمان کلاسیک بیماری مطالعات محدودی صورت گرفته است. هدف این مطالعه شناخت اثر درمانی داروی آتورواستاین روی درماتیت در مقایسه با دارونما بوده است.

    روش بررسی: این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی 2 سویه کور بوده و به مدت 6 ماه در بیمارستان ها و کلینیک ها و مراکز درمانی شهرستان های ساری و نکا به اجرا در آمد. طی این مطالعه آثار درمانی قرص آتورواستاتین خوراکی در 15 نفر از بیماران مبتلا به درماتیت پوستی و 15 نفر گروه شاهد با دارو نما مورد بررسی قرار گرفت. تمام بیماران در آغاز و پایان دوره درمان (روز اول، هفتم و چهاردهم) تحت بررسی مشاهده بالینی قرار گرفتند. نتایج در پرسشنامه ثبت و در دو گروه، بهبودی کامل و شکست درمان مقایسه شد. نتایج با آزمون آماری x2 و نرم افزار spss 11.5 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: از مجموع 15 نفر بیمار، 10 نفر در شهرستان ساری و 5 نفر در شهرستان نکا تحت درمان قرار گرفتند. بیشتر بیماران در گروه سنی 45-26 سال قرار داشتند. اکثر بیماران متأهل، همگی آنها با سواد و عمدتاً در مشاغل دولتی یا خصوصی اشتغال داشتند. میزان بهبودی کامل بیماران در ویزیت دوم (روز هفتم) 93.3 درصد و در ویزیت سوم (روز چهاردهم) بقیه بیماران بهبود یافتند. در بیماران مراجعه کننده 42.85 درصد زخم های با اندازه 10-6 سانتی متر مربع داشتند و 30.43 درصد از بیماران دارای ضایعه در ناحیه گردن بودند. اختلاف معنی داری بین بهبودی گروه تیمار با دارو نما در نوبت های درمان دیده شد (p<0.05).

    نتیجه گیری: در این بررسی تمامی بیماران تا روز چهاردهم بعد از درمان بهبودی کامل یافتند در حالیکه در گروه شاهد فقط 13.33 درصد بهبود یافتند. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها