• مقایسه الگوی تغذیه و فعالیت جسمانی بین کودکان و نوجوانان چاق مبتلا و غیر مبتلا به سندرم متابولیک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 575
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: با توجه به شروع بیماری های مزمن سنین بزرگسالی و عوامل زمینه ساز آنها از جمله سندرم متابولیک از اوایل عمر، شناخت عوامل مؤثر و شروع هر چه زودتر اقدامات مداخله ای، فواید کوتاه مدت و دراز مدت بیشتری در برخواهد داشت. مطالعه حاضر الگوی تغذیه و فعالیت جسمانی کودکان و نوجوانان چاق با و بدون سندرم متابولیک را مورد مقایسه قرار داد.

    روش بررسی: این مطالعه مورد شاهدی در سال 86-1385 بر روی 825 کودک و نوجوان 6 تا 17 ساله دچار اضافه وزن و چاقی (نمایه توده بدنی برابر یا بیش از صدک 85) در دو گروه با یا بدون سندرم متابولیک انجام شد. الگوی غذایی و فعالیت فیزیکی آنها مورد مقایسه قرار گرفت. داده ها در نرم افزار آماری spss 15 با استفاده از آزمون های آماری t- test، کای زوج و رگرسیون مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها: مقایسه میانگین تعداد بار مصرف مواد غذایی و میزان فعالیت جسمانی بین دو گروه مبتلا و غیر مبتلا به سندرم متابولیک نشان دهنده این مطلب بود که افزایش مصرف گوشت، تخم مرغ، لبنیات، مغزهای گیاهی، سبزیجات و میوه جات با کاهش احتمال ابتلا به سندرم متابولیک ارتباط معنی داری دارد. از طرفی فعالیت جسمانی مبتلایان به سندرم متابولیک کمتر از گروه غیر مبتلا بود، گرچه این تفاوت معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: با توجه به شیوع روز افزون چاقی و سندرم متابولیک در کودکان و نوجوانان و ارتباط آن با عادات غذایی و الگوی فعالیت بدنی ایشان و با توجه به تثبیت عادات از دوران کودکی، لازم است توجه بیشتری به شیوه زندگی کودکان و نوجوانان و پیشگیری از بیماری های مزمن سنین بعدی صورت گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها