• بررسی بیان واریانت پیرایشی survivin-2α به عنوان مارکر مولکولی در تومورهای تیروئیدی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 546
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: سرطان تیروئید شایع ترین بدخیمی غدد درونریز می باشد. به دلیل ناهمگونی بالای ندول های توموری و غیرتوموری تیروئید از نظر ویژگی های آسیب شناسی و فقدان مارکرهای مولکولی مناسب، تلاش های گسترده ای برای معرفی یک مارکر مولکولی جهت تشخیص این ضایعات توموری در حال انجام است. survivin عضو جدیدی از خانواده ی پروتئین های مهارکننده مرگ برنامه ریزی شده سلولی می باشد که در بررسی های اخیر بر روی سرطان به عنوان یک مارکر مولکولی جدید مورد توجه قرار گرفته است. مطالعات، بیان متمایز survivin و واریانت پیرایشی آن را در سلول های سرطانی در مقایسه با سلول های بالغ نرمال نشان می دهند. در این تحقیق بیان واریانت پیرایشی survivin-2α، از جدیدترین انواع واریانت های survivin به عنوان مارکر مولکولی در تومورهای تیروئید مورد بررسی قرار گرفته است.

    روش بررسی: 77 نمونه بافتی تیروئید شامل 49 نمونه توموری، 14 نمونه غیرتوموری و 14 نمونه حاشیه تومور جمع آوری و بیان این واریانت توسط روش hemi-nested rt-pcr بررسی شد.

    یافته ها: بررسی ها نشان داد که میزان بیان واریانت پیرایشیsurvivin-2α ، در گروه حاشیه تومور نسبت به گروه غیرتوموری و توموری افزایش می یابد و کمترین میزان بیان در گروه توموری مشاهده می شود.

    نتیجه گیری: این نتایج برای اولین بار بیان در این سلول ها را تایید می نماید، هرچند بیان واریانت  در سلول های توموری نسبت به حاشیه تومور کاهش نشان داده است، اما این اختلاف چشمگیر نیست، بنابراین ظاهراً در پیشروی تومور و طبیعت غیرطبیعی سلول ها دخالت نمی کند. در کل می توان چنین بیان نمود که اختلاف در میزان بیان واریانت در گروه های مختلف مورد بررسی نمی تواند ملاک مناسبی جهت تمایز بیماری های توموری از انواع غیرتوموری محسوب شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم