• گزارش یک مورد نادر آژنزی کورپوس کالوزوم

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 993
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: کورپوس کالوزوم بزرگترین کامیشر نیمکره ای است، علت آژنزی نارسایی برنامه ریزی شده مرگ سلولی است این بیماری شامل گروه هتروژنی از اختلالات است که تظاهر آن از افراد با ناهنجاری های داخلی و نورولوژیک شدید تا افراد بدون علامت و با هوش نرمال متغیر است. تشخیص این بیماری به وسیله mri, ct امکانپذیر بوده و ممکن است بصورت اتوزومال غالب یا xlinked به ارث برسد یا همراه با اختلالات کروموزومی از جمله تریزوی 8 و 18 و بیماری های متابولیک مختلف باشد، هیچ درمان استانداردی برای این بیماری وجود ندارد. پیش آگهی این بیماران متغیر است معمولا" در اکثریت موارد منجر به مرگ نمی شود.

    معرفی بیمار: بیمار شیرخوار پسر 10 ماهه ای بود که در بهمن ماه 85 در سن سه روز هگی با همراه داشتن سونوگرافی رحم از مادر در سن 28 هفتگی بارداری با تشخیص وجود کیست مغزی در جنین به درمانگاه اطفال مراجعه و ضمن شرح حال دقیق و انجام معاینات مکرر طی ویزیت های متوالی و بررسی های تکمیلی پاراکلینیک تشخیص آژنزی کورپوس کالوزوم جهت بیمار داده شد. شیرخوار مذکور در کلیه معاینات عصبی انجام شده نرمال بوده و کلیه شاخص های رشد در شیرخوار طبیعی بود هیچگونه شواهدی از اختلالات عصبی مختلف و یا متابولیک و کروموزومی در شیرخوار مورد نظر طبق معاینات فیزیکی و عصبی و بررسی های متابولیک پاراکلینیک همچنین ژنتیک وجود نداشت.

    نتیجه گیری: اگرچه آژنزی کورپوس کالوزوم بیماری نادری است و می تواند با علایم مختلف عصبی چون: هیپوتونی، تشنج، هیدروسفالی و اسیدوز، هیپوگلیسمی، هپاتومگالی، افزایش سرم آمونیا و یا اختلالات کروموزومی و اختلالات بینایی از جمله کاتاراکت، آتروفی اپتیک و .... دیده شود، اما شیرخوار طبق بررسی های پاراکلنیک مختلف و متعدد و معاینات کامل عصبی و مشاوره با همکاران فوق تخصص اعصاب کودکان در زمان معاینه از سلامتی کامل عصبی کروموزومی و متابولیک و بینایی برخوردار بوده که نشاندهنده طیف وسیع علایم بالینی در این گونه بیماران است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها