• اثر تمرین مقاومتی عضلات میان تنه بر تغییرات ترکیب بدن و لیپیدهای سرم دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 654
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: امروزه یکی از مهمترین علل مرگ و میر در جهان و کشورمان بیماری های قلبی- عروقی است و یکی از عوامل خطرزای این بیماری ها تغییرات پاتولوژیک لیپیدها و لیپوپروتئین های سرم می باشد. از آنجایی که شواهد پژوهشی نشان داده اند اضافه وزن و چاقی با افزایش لیپیدها و لیپوپروتئین های سرم رابطه دارد، بنابراین هدف از تحقیق حاضر تعیین اثر یک برنامه تمرین مقاومتی عضلات میان تنه بر تغییرات ترکیب بدن و لیپیدهای سرم دانشجویان بود.

    روش بررسی: روش مطالعه به صورت نیمه تجربی بود، بدین منظور نمونه گیری به صورت داوطلبانه و انتخابی از جامعه دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج از طریق اندازه گیری مجموع چربی زیر پوست تحت کتفی و سه سر انجام شد و در نهایت 27 آزمودنی با میانگین سنی 1.09±20.63 سال که مجموع چربی زیر پوست بیش از 30 میلی متر داشتند انتخاب شدند و به مدت 8 هفته (هفته ای سه جلسه و مجموعاً 24 جلسه) به برنامه تمرین مقاومتی عضلات میان تنه پرداختند. در ابتدا و پایان برنامه نیز علاوه بر خون گیری از ورید ناحیه ساعد (آنتی کوبیتال)، جهت تعیین میزان کلسترول تام و تری گلیسیرید، چربی زیر پوست نواحی تحت کتفی، دوسر، شکم، سه سر و سینه آزمودنی ها با استفاده از کالیپر ثبت شد. همچنین دور شکم، دور کمر و دور باسن آزمودنی ها با متر نواری اندازه گیری شد. سپس با بهره گیری از روش اندازه گیری درصد چربی بدن که توسط بولیو، لوهمان و اسلاوتر پیشنهاد شده بود به محاسبه توده چربی و توده بدون چربی اقدام گردید و در پایان اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمون t جفت شده (pair t-test) مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که برنامه تمرین مقاومتی عضلات میان تنه بر کلسترول (chol)، تری گلیسیرید(tg) ، چربی زیر پوست نواحی تحت کتفی، شکم، سه سر و سینه و همچنین دور شکم، دور کمر، دور باسن، وزن کل بدن، وزن توده چربی بدن و درصد چربی بدن آزمودنی ها اثر معنی داری داشته است (p<0.05)، در حالی که چنین تأثیر معنی داری در مورد چربی زیر پوست ناحیه دو سر و توده بدون چربی مشاهده نشده است.

    نتیجه گیری: برنامه تمرین مقاومتی عضلات میان تنه با شرایط ذکر شده نه تنها باعث کاهش معنی دار کلسترول و تری گلیسیرید می شود بلکه علاوه بر شکم دیگر نواحی بدن نیز که تحت تأثیر تمرین قرار نگرفته اند کاهش چربی خواهند داشت. از طرف دیگر با این نوع تمرینات فقط دور شکم کم نمی شود، بلکه کاهش دور کمر و دور باسن نیز همراه آن اتفاق می افتد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم