• گرانول هیدروکسید آهن (gfh) جاذبی برای حذف آرسنات و آرسنیت از آب آشامیدنی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 580
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: آلودگی آب های زیر زمینی به آرسنیک به عنوان یک مشکل بزرگ مورد توجه خاص می باشد و گزارش های متعددی از آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی به آرسنیک به خصوص دو گونه آرسنات و آرسنیت در دسترس می باشد که در این بین بعضی از مناطق استان کردستان نیز دچار این مشکل می باشند. فن آوری های متعددی برای حذف آرسنیک از آب آشامیدنی وجود دارد که عمومًا دارای هزینه های بالا می باشند.

    روش بررسی: در این مطالعه ازgfh  به عنوان یک جاذب تقریبًا جدید برای حذف آرسنات و آرسنیت در سه غلظت 0.5، 1 و 2 میلی گرم در لیتر و در وزن های 0.25، 0.5، 1 و 1.5 گرم استفاده شد و تغییرات اثر زمان، غلظت، ph، وزن جاذب، میزان آهن افزوده شده به آب در حین فرآیند حذف و اثر یون های سولفات و کلراید در فرآیند حذف و همچنین تبعیت فرآیند جذب از معادلات فروندلیخ و لانگموئر مورد بررسی قرار گرفت و از نرم افزار excel برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.

    یافته ها: نتایج آزمایشات نشان داد که gfh دارای راندمان حذف 95، 86.5 و 83.75 درصدی آرسنات80 ,83.5 ,91 ,as (v)  درصدی آرسنیت as(iii) به ترتیب در سه غلظت اولیه 0.5، 1 و 2 میلیگرم در لیتر هر دو گونه آرسنات و آرسنیت در ph حدود 7.5، زمان تماس 30 دقیقه و دز جاذب 0.5 گرم در لیتر می باشد. همچنین یون های سولفات و کلراید تأثیر چندانی در کارایی  حذف ندارند. فرآیند جذب آرسنات و آرسنیت توسط gfh از ایزوترم جذب فروندلیخ با ضرائب همبستگی r2=0.96 تبعیت یکسانی را نشان می دهد در حالی که آرسنات با ضریب همبستگی r2=0.94 نسبت به آرسنیت با داشتن ضریب همبستگی r2=0.92 تبعیت بیشتری را از ایزوترم جذب لانگموئر نشان می دهد. نتایج همچنین نشان دادند که میزان آهن افزوده شده به محیط بیشتر از مقدار استاندارد 0.3 میلیگرم در لیتر آب آشامیدنی می باشد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها