• میزان دانش و بکارگیری روش پیشگیری اورژانسی از بارداری در زنان متأهل شهر سنندج در سال 87-1386

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 587
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: بارداری ناخواسته یکی از مشکلات مهم بهداشتی در جهان و بخصوص کشورهای در حال توسعه و از جمله ایران است. بطوریکه درصد بارداری های ناخواسته در ایران 25% تخمین زده می شود. از میان روش های مختلف پیشگیری از بارداری، روش اضطراری پیشگیری تنها راهی است که می تواند بعد از تماس جنسی، استفاده شود و تا 75 درصد از حاملگی ناخواسته جلوگیری نماید. با توجه به اهمیت آگاهی و عملکرد زنان در مورد این روش، مطالعه حاضر به منظور تعیین میزان دانش و بکارگیری روش پیشگیری اورژانسی از بارداری در زنان متأهل مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر سنندج در سال 87-1386 انجام گرفت.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 400 نفر از زنان متأهل مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر سنندج درسال 87-1386 که در فاصله سنی 49-15 سال قرار داشتند، بصورت تصادفی خوشه ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه ای که مشتمل بر دو بخش خصوصیات دموگرافیک و تعیین میزان دانش و سابقه بکارگیری در مورد روش پیشگیری اورژانسی از بارداری (روش yuzpe) بود، جمع آوری گردید. داده ها سپس با استفاده از محیط نرم افزاری spss و آزمون آماری کای دو مورد تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که در میان افراد مورد مطالعه، 62.75 درصد در خصوص موارد استفاده، 83.5 درصد در مورد نحوه بکارگیری و 62.75 درصد در خصوص عوارض روش پیشگیری اورژانسی از بارداری دارای دانش در حد ضعیف می باشند. دانش کل 61.75 درصد زنان در مورد این روش نیز ضعیف بود. یافته ها حاکی از ارتباط معنی دار آماری (p<0.05) میان سطح دانش کل در مورد روش پیشگیری اورژانسی از بارداری و سطح تحصیلات، وضعیت اشتغال و سابقه استفاده از این روش می باشد. در مورد سابقه بکارگیری زنان در خصوص استفاده از این روش، 8.75 درصد آنان سابقه بکارگیری صحیح را داشته اند.

    نتیجه گیری: با توجه به تمایل اکثریت زنان مورد مطالعه به استفاده از این روش، می توان با افزایش سطح کیفی برنامه های مشاوره تنظیم خانواد و آموزش صحیح استفاده از این روش، در افزایش آگاهی و عملکرد زنان جامعه و در نهایت کاهش آمار بارداری های ناخواسته و عوارض ناشی از آن امیدوار بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها