• بررسی و مقایسه سطح اضطراب امتحان دانشجویان دانشکده های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کردستان و ارتباط آن با برخی مشخصات دموگرافیک در سال تحصیلی 87-1386

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 764
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: در عصر حاضر که عصر رقابت های درسی و علمی می باشد، اضطراب امتحان روز به روز در حال افزایش است که این اضطراب باعث انحراف توجه فرد شده و با مشغول شدن فکر، پردازش اطلاعات کم می شود و باعث می شود انسان از بخش عمده ای از امکاناتش محروم گردد. هدف از انجام این تحقیق تعیین سطح اضطراب امتحان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان و ارتباط آن با برخی مشخصات دموگرافیک در آنان است.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و بر روی 374 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با استفاده از پرسشنامه پایا و روای اضطراب امتحان اسپیلبرگر و مشخصات دموگرافیک آنان نیز بوسیله پرسشنامه جداگانه جمع آوری گردید. سپس با استفاده از نرم افزار آماری spss و روش های آمار توصیفی و استباطی تجزیه و تحلیل داده ها انجام گردید.

    یافته ها: از میان افراد مورد مطالعه  55.9% زن، 58.8% دارای گروه سنی 20-18 سال، 92.5% مجرد، 19.8% رشته پزشکی، 50.8% مقطع کاردانی و 38.5% از دانشکده پزشکی بودند. بررسی سطح اضطراب در دانشگاه علوم پزشکی کردستان نشان داد از مجموع 374 نمونه تعداد: 48 نفر (12.8%) سطح اضطراب سالم، 272 نفر (72.7%) سطح اضطراب نسبی سالم و 54 نفر (14.4%) سطح اضطراب مرضی را دارا بودند. همچنین نتایج نشان داد که بین سطح اضطراب مرضی و مقطع تحصیلی رابطه معنی دار وجود داشت که این اضطراب در دانشجویان مقطع کاردانی سطح بالاتری را به خود اختصاص می داد (p<0.05). بین سطح اضطراب مرضی با متغیرهای سن، جنس و دانشکده محل تحصیل رابطه معنی دار وجود نداشت (p>0.05). بین سطح اضطراب و رشته تحصیلی نیز نتیجه تحقیق نشان دهنده وجود اختلاف معنی دار بین رشته های مختلف بود که در این مورد دانشجویان کاردانی علوم آزمایشگاهی دارای سطح بالای اضطراب امتحان بودند (p<0.05).

    نتیجه گیری: در این مطالعه دانشجویانی با سطح اضطراب بالا وجود دارد، با توجه به اثرات منفی این اضطراب بر عملکرد تحصیلی دانشجویان، اجرای برنامه های پیشگیری از این اضطراب و ارائه خدمات روانشناختی و مشاوره و همچنین شناسایی علل آن و سپس برنامه ریزی جهت مرتفع نمودن علل، پیشنهاد می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم