• بررسی و مقایسه سطح سرمی crp با روش بسیار حساس در افراد سالم و بیماران مبتلا به آسم

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 482
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: c reactive protein (crp) یک پروتئین پلاسمایی حساس به التهاب در انسان است و اخیراً مشخص شده که با افزایش ریسک انفارکتوس و آنژین قلبی و مرگ ناگهانی کرونری و هیپرتانسیون و دیابت قندی همراه است. مطالعات در مورد سطح سرمی و نقش crp در copd متعدد است. نقش احتمالی crp در پاتوژنز آسم در مطالعات مطرح شده است. پدیده التهاب موضعی در آسم ثابت شده است ولی شواهد مستدل در مورد درگیر بودن التهاب سیستمیک در آسم محدود است. در این مطالعه سطح سرمی crp با روش بسیار حساس در بیماران آسمی تحت درمان منظم با کورتیکواستروئید استنشاقی با افراد غیرآسمی مقایسه شده است.

    روش بررسی: در این مطالعه مورد- شاهد 50 بیمار آسمی شناخته شده بر اساس معیارهای استاندارد که دارای معیارهای ورود بودند انتخاب شدند. همگی در یک مرحله درمانی مشابه بودند. 50 نفر غیر آسمی نیز بعنوان گروه شاهد انتخاب شده در هر دو گروه سطح سرمی crp با روش الایزا اندازه گیری شده و با هم مقایسه شدند.

    یافته ها: میانگین سنی گروه بیمار 9.8±46.7 سال و میانگین سنی گروه کنترل 14.35±44 سال بود. توزیع سنی و جنسی در دو گروه تفاوت آماری معنی دار نداشت. مدت زمان علایم ریوی در 20% بیماران کمتر از 3 سال، در 36% سه تا پنج سال، 24% شش تا 12 سال و در 20% بیش از 13 سال بود. میانگین سطح سرمی crp بسیار حساس در بیماران آسمی 34.79 میلی گرم در لیتر بود، در حالیکه این میزان در گروه شاهد 12.8 میلی گرم در لیتر بودکه دارای تفاوت آماری معنی دار بود (p<0.01). رابطه معنی دار آماری بین طول مدت ابتلا به آسم، سن و جنس با سطح hs-crp یافت نشد.

    نتیجه گیری: التهاب موجود در آسم تنها محدود به راه های هوایی نیست و در آسم نیز مشابه copd می توان شواهد التهاب سیستمیک را یافت که crp نمونه ای از این شواهد است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها