• بررسی رژیم غذایی دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی کردستان از نظر میزان دریافت انرژی؛ ماکرونوترینت ها و ریز مغذی ها

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 778
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: بررسی رژیم غذایی دانشجویان و عادات غذایی آنان برای سلامتی زمان تحصیل و پس از آن اهمیت فراوانی دارد. مطالعه حاضر بمنظور ارزیابی میزان دریافت انرژی، ماکرونوترینت ها و تعدادی از ریزمغذی ها در دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی کردستان در روزهای عادی و ماه رمضان و مقایسه آن با توصیه های تغذیه ای انجام گرفت.

    روش بررسی: مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی بود که در شش ماهه آخر سال 1384 انجام شد و حجم نمونه در هر گروه 60 نفر دانشجوی دختر بود که بطور تصادفی انتخاب گردیدند؛ و به هر یک از آنها پس از آموزش های لازم؛ سه برگ پرسشنامه یاد آمد 24 ساعته خوراک (24 hr diet recall) داده شد تا در سه موقعیت منزل؛ خوابگاه و ماه رمضان نسبت به تکمیل آن اقدام نمایند و در نهایت 174 پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس میزان مواد مغذی دریافتی با استفاده از جدول ترکیبات مواد غذایی استخراج گردید. داده ها با استفاده از فرمول های آمار توصیفی و همچنین آمار استنباطی (آنالیز واریانس) توسط نرم افزار spss تحلیل گردید.

    یافته ها: میانگین انرژی دریافتی دانشجویان دختر بطور متوسط 823±2258 کیلوکالری در روز و میانگین چربی تام و اسیدهای چرب غیر اشباع با چند باند دوگانه و کلسترول دریافتی روزانه، بترتیب 71.38 گرم و 7.26 گرم و 263.93 میلیگرم بوده است. مقدار پروتئین دریافتی دانشجویان دختر این دانشگاه بطور متوسط 84.89 گرم در روز بود. نتایج مطالعه نشان داد که دریافت برخی مواد مغذی و ویتامین ها مانند کلسیم؛ روی و اسید فولیک کمتر از حداقل مورد نیاز بدن بوده است؛ ولی در مورد سایر مواد مغذی چنین کمبودی مشاهده نگردید. در خصوص مقایسه مواد مغذی دریافتی دانشجویان دختر در سه موقعیت خوابگاه؛ منزل و ماه رمضان؛ نتایج نشان داد که در اکثر موارد دانشجویان در منزل مواد مغذی بیشتری دریافت نموده اند که در برخی موارد مانند چربی و کلسترول تفاوت با p<0.05 معنی دار است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها