• اختلال عملکرد اسفنکتر مقعدی با بی اختیاری مدفوع ناشی از اسکار حلقوی سوختگی اطراف مقعد، گزارش موردی عارضه غیرمعمول سوختگی پرینه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 911
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: سوختگی عمقی ناحیه پرینه به تنهایی نادر می باشد و در مجموعه سوختگی سطح وسیعی از بدن معمولا دیده می شود و تمام علل سوختگی اعم از حرارتی، شیمیایی و الکتریکی دخالت دارند. درمان اغلب موارد محافظه کارانه بوده و دخالت جراحی به ندرت لازم می شود. اما سوختگی ایزوله و عمقی ناحیه پرینه در موارد خاصی از حالت وقوع مثل افتادن داخل ظرف حاوی مواد سوزاننده، تنور و نشستن روی اگزوز وسیله نقلیه گزارش شده اما اختلال عملکرد اسفنکتر مقعدی به دنبال اسکار حلقوی سوختگی اطراف مقعد گزارش نشده است. هدف ما توجه به موارد خاص وقوع سوختگی ایزوله پرینه و عوارض آن است.

    معرفی بیمار: یک پسر بچه 12 ساله افغانی که در سن 6 ماهگی دچار سوختگی ناحیه پرینه ناشی از افتادن داخل دیگ آب جوش شد که با درمان محافظه کارانه مراقبت شده و از زمانی که والدین او به یاد دارند بی اختیاری مدفوع داشته و در معاینه  هم اسکار دور تا دوری مقعد و عدم تونیستیته اسفنکتر وجود داشته که با درمان جراحی ریلیز اسکار و گرافت پوستی تون اسفنکتر تدریجا برگشت نمود.

    نتیجه گیری: در وقوع موارد خاص سوختگی پرینه که آسیب عمقی و ایزوله دیده می شود. درمان کنزرواتیو و جوش خوردن خودبه خودی با ایجاد اسکار احتمال اختلال در عملکرد اسفنکتر مقعدی و بی اختیاری مدفوع که از نظر جسمی، روانی و اجتماعی به ویژه در اطفال ناتوان کننده است وجود دارد، با درمان به موقع و مناسب می توان از این عوارض جلوگیری کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها