• بررسی نوع و میزان آلودگی بستنی های سنتی در استان کردستان و ارتباط آن با وضعیت بهداشت فردی و محیط اماکن

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 609
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: بستنی با توجه به مواد تشکیل دهنده آن و نگهداری طولانی مدت، محیط مناسبی برای رشد میکروارگانیسم می باشد و می تواند در صورت آلودگی باعث بروز مسمومیت در بین مصرف کنندگان آن گردد. این مطالعه با هدف تعیین نوع و میزان آلودگی بستنی های استان کردستان و ارتباط آن با وضعیت بهداشت فردی و محیط اماکن طراحی گردید.

    روش بررسی: نوع مطالعه توصیفی-تحلیلی و حجم نمونه 170 نمونه بستنی که بطور تصادفی از کلیه تولیدکنندگان بستنی در سطح استان کردستان در شش ماه اول 1384 نمونه برداری گردید و در شرایط استاندارد مورد آزمایش از نظر توتال کانت، شمارش کلیفرم، اشریشیاکلی و استافیلوکک قرار گرفت. داده های حاصله وارد محیط نرم افزار spss گردید و با استفاده از فرمول های آمار توصیفی و همچنین آزمون x2 تحلیل شدند.

    یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که 1.7% نمونه ها به استاف، 2.9% به اشرشیاکلی، 69.9% آلوده از نظر کلیفرم و 68.4% آلوده از نظر توتال کانت بوده اند. در مجموع 75% نمونه ها غیرقابل مصرف بودند. بین رعایت بهداشت فردی متصدیان با میزان آلودگی و همچنین بین وضعیت بهداشت محیط اماکن و میزان آلودگی با p<0.01 رابطه تائید گردید.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل ضروری است مسئولین بهداشتی استان در رعایت بهداشت فردی متصدیان و نظارت بر فرآیند تولید و توزیع بستنی های سنتی توجه بیشتری نمایند و در تولید بستنی های سنتی عمدتا از شیرهای پاستوریزه استفاده گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها