• بررسی وضعیت اپیدمیولوژیک و میزان بروز سرطان ها در افراد بالای 15 سال استان کردستان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 709
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: در حال حاضر بیماری سرطان جزو سه علت اول مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و همچنین ایران است. با توجه به توزیع متفاوت سرطان در دنیا و اهمیت سرطان از نظر ابتلا و مرگ و میر، تعیین الگوی انواع سرطان به عنوان اولین قدم در راه کنترل این بیماری است. این مطالعه به بررسی اپیدمیولوژیک سرطان ها در استان کردستان می پردازد.

    روش بررسی: مطالعه به صورت توصیفی و در نمونه های در دسترس انجام شد. برای انجام این مطالعه از سیستم ثبت سرطان ها که یک برنامه کشوری است استفاده گردید. در سیستم ثبت سرطان ها در کشور اطلاعات انواع سرطان های تشخیص داده شده را مراکز تشخیص پاتولوژی جمع آوری شده و وارد محیط نرم افزاری کشوری ثبت سرطان ها شده و کدگذاری نوع سرطان بر اساس icd-o2 انجام شد. در این مطالعه 1294 مورد سرطان در استان کردستان در سال های 1382 و 1383 از کلیه مراکز تشخیص پاتولوژی استان جمع آوری و بررسی شد.

    یافته ها: در این مطالعه میزان بروز کل سرطان ها در سال های 1382 و بترتیب 1383 برابر 60 و 66.9 در یکصد هزار نفر در سال بود. 62 درصد موارد سرطان در مردان و 38 درصد در زنان گزارش شد. در مجموع در هر دو جنس سرطان پوست با 22.8%، سرطان معده با 20.5%، سرطان مری با 12.8%، سرطان مثانه با 7.5% و ریه و برونش با 4.9% سرطان های شایع بودند. در مردان شایع ترین سرطان ها به ترتیب شامل معده، پوست، مری، مثانه، ریه، پروستات، کولورکتال و در زنان پوست، مری، معده، پستان و کولورکتال بود. ببیشترین میزان بروز سرطان در گروه سنی بالای 75 سال گزارش گردید. بیشترین سرطان پوست از نظر هیستولوژی بازال سل کارسینوما، معده آدنوکارسینوما و مری اسکواموس سل کارسینوما بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها