• بررسی الگوی ژنتیکی مایکوباکتریوم توبرکلوزیس جدا شده از بیماران مبتلا به سل ایرانی و افغانی: با استفاده از روش تایپینگ vntr

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 536
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: هدف از این مقاله متمایزکردن الگوی ژنتیکی سویه های مایکوباکتریوم توبرکلوزیس ایرانی و افغانی مسلول با استفاده از هفت لوکوس ژنی با روش تایپینگ vntr می باشد.

    روش بررسی: 191 سویه جدا شده از بیماران سل ریوی از نظر الگوی vntr مورد بررسی قرار گرفتند. (بین سال های 87-85) و با استفاده از پروتوکل استاندارد آنالیز شدند. در نهایت تنوع اللی هر یک از پرایمرها در دو سویه ایرانی و افغانی محاسبه گردید.

    یافته ها: مقایسه تنوع اللی بین سویه های افغانی و ایرانی نشان می دهد که الگوی vntr در سویه های افغانی نسبت به سویه های ایرانی کمتر می باشد. البته بجز لوکوس etr-e که دارای تنوع بیشتری می باشد. بر اساس شاخص افتراق کل سویه ها، لوکوس etr-a بعنوان لوکوس بسیار افتراق دهنده (hgi≥0.6) و لوکوس های etr-f, etr-e, mptr-a ,etr-c, etr- b بعنوان لوکوس های افتراق دهنده متوسط (hgi≥0.4-0.6) و لوکوس etr-d بعنوان ضعی فترین لوکوس افتراق دهنده شناسایی شدند. مقاومت آنتی بیوتیکی و بیماران با سابقه در سویه های افغانی بیشتر از سویه های ایرانی بود (p=0.000).

    نتیجه گیری: روشvntr ، سریع، آسان و بسیار پایدار است و برای مطالعات اپیدمیولوژی قابل استفاده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها