• بررسی تاثیر تجویز آنتی بیوتیک بعد از عمل جراحی آپاندیسیت حاد ساپوراتیو بر برخی از شاخص های عفونی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 844
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: مصرف آنتی بیوتیک در آپاندیسیت حاد بصورت پیشگیری و در موارد پیتونیت و گانگرن آپاندیس ضروری و ثابت شده است ولی مصرف آنتی بیوتیک در 24 ساعت اول بعد از آپاندکتومی در آپاندیسیت ساپوراتیو نیاز به بررسی تکمیلی دارد. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر تجویز آنتی بیوتیک در 24 ساعت اول بعد از آپاندکتومی ساپوراتیو روی میزان عوارض و طول مدت بستری بیماران می باشد.

    روش بررسی: این مطالعه بصورت مداخله ای (آزمون بالینی تصادفی شده) بمدت 3 سال از 1379 تا 1382 در سه بیمارستان آموزشی اهواز روی موارد آپاندیسیت حاد سوپراتیو انجام شده است. 200 نفر در دو گروه مساوی تقسیم شدند. در گروه 1 علاوه بر آنتی بیوتیک پیشگیری، بمدت 24 بعد از عمل سفازولین و مترونیدازول دریافت کردند و در گروه 2 فقط آنتی بیوتیک پیشگیری، سفازولین و مترونیدازول گرفتند و بعد از عمل، آنتی بیوتیک داده نشد. سپس از نظر عفونت زخم، آبسه شکمی و لگنی، مدت زمان بستری و گسستگی زخم حداقل بمدت دو ماه پیگیری شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری chi-squar test و برای مقایسه میانگین مدت بستری از t-test در محیط spss استفاده گردید.

    یافته ها: میانگین سن 2±18.5 سال (40-15 سال) بود که 56% مرد و 44% زن بودند در گروه 1 که آنتی بیوتیک بمدت 24 ساعت بعد از عمل ادامه یافت، 4% عفونت زخم و 6% تب بعد از عمل داشتند و مدت بستری بطور متوسط 2.6 روز (دامنه 2-7 روز) بود و در گروه 2 صرفا به دریافت آنتی بیوتیک پیشگیری قبل از عمل، عفونت زخم 4% و تب بعد از عمل 8% دیده شد و مدت بستری بطور متوسط 2.8 روز (دامنه 2-7 روز) داشتند و هیچ موردی از آبسه شکمی و لنگی و گسستگی زخم در دو گروه دیده نشد. در این مطالعه با توجه به شیوع عفونت زخم (p=1.00)، تب بعد از عمل (p=0.58) و مدت بستری (p=0.68) در هر دو تقریبا، یافته ها  مشابه بودند و از نظر آماری تفاوت معنی داری نداشتند.

    نتیجه گیری: بنظر می رسد که ادامه تجویز آنتی بیوتیک بعد از عمل در آپاندیسیت حاد ساپوراتیو تاثیری در کاهش عوارض عفونی و مدت بستری ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها