• بررسی میزان شیوع، علل و عملکرد پرسنل مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در آسیب های ناشی از وسایل نوک تیز و برنده آلوده در سال 1383

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 614
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     زمینه و هدف: آسیب های ناشی از نیدل استیک که از آن طریق امکان ابتلاء پرسنل درمانی به سه ویروس اصلی خونی (hcv ,hbv ,hiv) وجود دارد. در حالت کلی زیان های جانی و اقتصادی زیادی را به شاغلان عرصه بهداشت درمان وارد می سازد بطوی که انجمن های پزشکی کشورهای مختلف صنعتی را وادار به برنامه ریزی های کلان در جهت مراقبت از بیماران و ارائه آموزش و اطمینان از سلامتی پزشکان و همکاران آنها کرده است. با توجه به میزان شیوع بیماری های قابل انتقال از طریق خون در کشورهای آفریقایی و آسیایی و کشور ما بررسی علل و میزان شیوع جهت اتخاذ تدابیر لازم امری ضروری است. این مطالعه با هدف تعیین میزان شیوع و علل آسیب ناشی از نیدل استیک و اقدامات پس از آن در پرسنل مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی کردستان صورت گرفت.

    روش بررسی: این مطالعه توصیفی-تحلیلی، در مراکز درمانی در سطح بیمارستان های دانشگاه از طریق پرسش نامه ای که حاوی اطلاعات لاز در این خصوص بود به روش سرشماری در اختیار شاغلین قرار گرفت و در نهایت تعداد 847 نفر آن را تکمیل نودند. اطلاعات بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماری spss مورد تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که اکثریت واحدهای پژوهشی 73.7% زن و میانگین سنی و انحراف معیار (7.07±36.1) سال داشتند. از نظر تحصیلات اکثریت 47.9% لیسانس و شغل 74.5% پرستار، 5.5% ماما، 3.3% تکنسین بیهوشی، 7.7% آزمایشگاهی و 9% رادیولوژی بودند. 57.5% سابقه پاشیده شدن ترشحات یا خون بیمار به داخلی دهان یا چشم خود داشتند. از نظر نوع وسیله، سرسوزن و سوزن آنژیوکت بترتیب با 43.57% و 35.3% بیشترین میزان آسیب را ایجاد کرده بودند. از دیدگاه پرسنل حجم زیاد کار و عجله از مهم ترین عوامل زمینه ساز آسیب بودند. اختلاف معنی داری بین مشاغل و آسیب ناشی از نیدل استیک وجود داشت(p<0.05).

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها