• مقایسه تاثیر پروپوفل و تیوپنتال بکار رفته در الکتروشوک درمانی بر تغییرات همودینامیک و طول مدت تشنج در بیماران روانپزشکی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 472
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: جهت انجام سالم الکتروشوک درمانی (ect)، بیماران تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرند. نوع هوشبر مصرفی جهت القاء بیهوشی در ect می تواند بر روی طول مدت تشنج، تغییرات همودینامیک و زمان ریکاوری از بیهوشی تاثیر بگذارد. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر پروپوفل و تیوپنتال سدیم به عنوان هوشبرهای مصرفی در القاء بیهوشی در ect بر روی طول مدت تشنج، تغییرات همودینامیک و سرعت ریکاوری از بیهوشی انجام شد.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع rct با طراحی متقاطع (crossover) بوده، جامعه آماری شامل کلیه بیماران مراجعه کننده به بیمارستان شهر سنندج بود که با نظر متخصص روانپزشکی کاندید ect حداقل به تعداد 6 جلسه بودند. حجم نمونه 20 نفر بود که به روش تصادفی و در دو گروه انخاب شدند. معیارهای ورود شامل عدم وجود بیماری های قلبی عروقی و تنفسی و محدوده سنی 14 تا 48 سال بود. کلیه بیماران در گروه 2 , 1 ,asa قرار داشتند، بیماران در چهار نوبت، درمان ect متوالی به صورت بینابینی با فاصله زمانی یک روز در میان پروپوفل یا تیوپنتال دریافت کردند. ect با الکترود دوطرفه بعد از تزریق آتروپین (0.5 mg)، پروپوفل (1.5 mg/kg) یا تیوپنتال (3 mg/kg)، ساکسینیل کولین (0.5 mg/kg) و بدنبال آن هویه کمکی با ماسک و اکسیژن 100% انجام شد. فشار خون سیستولیک، دیاستولیک و تعداد ضربان قلب قبل از القاء بیهوشی و در دقایق 1، 5 و 10 بعد از اتمام بیهوشی به صورت اتوماتیک اندازه گیری و ثبت شدند. همچنین طول مدت تشنج، زمان باز کردن چشم ها با فرمان، زمان نشستن بدون کمک و زمان راه رفتن به میزان 10 متر بدون کمک در بیماران اندازه گیری و ثبت شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss و با استفاده از تست آماری paired t test آنالیز شدند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها