• بررسی تأثیر اسانس روغنی پوست لیمو ترش بر میزان چربی های خون و شمارش افتراقی لکوسیت های خون در موش های رت نر بالغ نژاد ویستار

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 578
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     
    زمینه و هدف: بیماری های قلبی عروقی اغلب ناشی از انسداد عروق در اثر آترواسکلروز بوده که اختلالات کمیتی مانند افزایش کلسترول و دیگر لیپیدهای پلاسما، نقش مهمی در پاتوژنز آن بازی می کنند. مهمترین علت بروز بیماری های عفونی و پیشروی آن نقص دستگاه ایمنی بدن و بخصوص فعالیت لکوسیت ها می باشد. لذا با افزایش تعداد لکوسیت ها و تقویت سیستم ایمنی می توان گامی در جهت پیشگیری و مقابله با این بیماری برداشت. هدف از این تحقیق، بررسی اثر اسانس پوست لیموترش بر میزان چربی های خون و شمارش افتراقی لکوسیت ها بوده است.
     
     

    روش بررسی: در این بررسی موش های رت نر بالغ نژاد ویستار (n=6) شامل گروه های کنترل که آب و غذای کافی در اختیار داشتند و گروه شم و گروه های تجربی یک، دو و سه که بمدت پنج هفته کلسترول 2% محلول در اسید اولئیک را از طریق گاواژ دریافت می کردند، بودند. در طی این مدت به گروه شم سالین و به گروه های تجربی به ترتیب دوزهای 100 μ lit/kg, 50 μ lit/kg, 25 μ lit/kg اسانس روغنی پوست لیمو ترش داده شد. در پایان این دوره ضمن خونگیری از بطن موش ها و سنجش میزان لیپیدهای پلاسما (با روش آنزیماتیک) و مقایسه گروه های تجربی با گروه های کنترل و شم، بمنظور شمارش افتراقی و تعداد لکوسیت ها، لام های خونی رنگ آمیزی شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss (ver.12) استفاده گردید و بمنظور مقایسه میانگین بین گروه ها از آزمون آماری kruskal –wallis و جهت مقایسه دوگانه گروه ها از آزمونmann–whitney u  استفاده شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم