• بررسی نگرش و میزان آگاهی جامعه پزشکی شهر سنندج در مورد داروهای گیاهی و تجویز آنها

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 463
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: طب گیاهی یکی از رایج ترین روش های درمان در پزشکی تکمیلی یا غیرمتعارف (alternative) می باشد. با توجه به روند رو به رشد استفاده از پزشکی غیرمتعارف و طب گیاهی در جوامع مختلف، سنجش آگاهی قشرهای مختلف جامعه حائز اهمیت می باشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین نگرش و میزان آگاهی جامعه پزشکی شهر سنندج در مورد داروهای گیاهی و تجویز آنها در سال 1380 انجام شد.

    روش بررسی: این مطالعه یک مطالعه مشاهده ای و از نوع توصیفی-تحلیلی (cross sectional) بود. جامعه آماری شامل پزشکان، داروسازان، ماماها و دندانپزشکان مطب دار در شهر سنندج بود. روش انتخاب نمونه به صورت سرشماری با استفاده از لیست وجود در معاونت درمان، و حجم نمونه 284 نفر بود. جمع آوری داده ها توسط پرسشنامه کتبی انجام شد و تحلیل آنها با استفاده از نرم افزار آماری spss.win و آزمون آماری x2 انجام گردید.

    یافته ها: بر اساس نتایج ای پژوهش 52.2 درصد جامعه آماری دارای نگرش مثبت نسبت به تجویز گیاهان دارویی بودند. 23.5 درصد از آگاهی ضعیف، 2.22% آگاهی متوسط، 37.2% آگاهی خوب و 16.7 آگاهی خوب و 16.7 درصد آگاهی بسیار خوب در زمینه داروهای گیاهی و تجویز آنها برخوردار بودند. 81.4% از جامعه مورد مطالعه اقدام به تجویز حداقل یکی از گیاهان دارویی نموده بودند. بین میزان آگاهی جامعه آماری و شغل رابطه معنی داری وجود داشت، بطوریکه بیشترین آگاهی مربوط به داروسازان و کمترین آگاهی مربوط به ماماها بود (p=0.001). بین شغل و اقدام به تجویز داروهای گیاهی رابطه معنی داری وجود داشت (p=0.05). داروسازان با 94.1% و پزشکان عمومی با 81% بیشترین میزان تجویز را داشته اند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها