• اثرات سیستم کولینرژیک آمیگدال در کنترل میزان اضطراب رت ها در تست ماز بعلاوه ای شکل مرتفع

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 710
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: اضطراب یک اختلال بسیار شایع می باشد که بسیاری از افراد جامعه را مبتلا می سازد و با اختلالات فیزیولوژیک و رفتاری همراه است. مطالعات قبلی نشان دهنده نقش نرون ها و گیرنده های کولینرژیک مغز در واسطه گری اضطراب می باشد. در تحقیق حاضر اثرات سیستم کولینرژیک آمیگدال بر روی رفتارهای اضطرابی بررسی شده است.

    روش بررسی: در این پژوهش محل آمیگدال با استفاده از دستگاه استرئوتاکسی بر روی موش های مورد بررسی پیدا گردیده و کانول های راهنما دقیقًا در همان محل نصب گردید. داروهای مورد نظر با استفاده از کانول تزریقی داخل ناحیه مرکزی آمیگدال تزریق شدند و اثرات گیرنده موسکارینی و نیکوتینی استیل کولین در آمیگدال مرکزی در کنترل اضطراب موش های صحرایی نر بالغ با استفاده از تست ماز بعلاوه ای شکل مرتفع بررسی گردید.

    یافته ها: تزریق دو طرفه فیزوستگمین (دوز 2 میکروگرم) به آمیگدال مرکزی باعث کاهش درصد زمان سپری شده و درصد دفعات ورود به بازوی باز (p<0.05) می شود که نشان دهنده افزایش سطح اضطراب می باشد. تزریق دو طرفه آنتاگونیست گیرنده موسکارینی، پیلوکارپین (دوزهای 0.25، 0.5 و 1 میکروگرم) اثرات معنیداری بر رفتارهای اضطرابی (p>0.05) ندارد. تزریق دو طرفه نیکوتین (دوز های 1 و 2 میکروگرم) به آمیگدال مرکزی باعث کاهش درصد زمان سپری شده و درصد دفعات ورود به بازوی باز (p<0.05) می شود که نشان دهنده افزایش سطح اضطراب می باشد. تزریق دو طرفه مکامیل آمین (دوزهای 20، 30 و 50 نانو گرم) آنتاگونیست گیرنده نیکوتینی باعث بروز اثرات ضد اضطرابی معنی داری (p<0.05) می شود.

    نتیجه گیری: نتایج بدست نشان می دهد که گیرنده های موسکارینی و نیکوتینی آمیگدال در کنترل اضطراب نقش دارند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها