• جداسازی و کشت اولیه سلول های اپی تلیال تیموس رت با استفاده از آنزیم اکتینیدین میوه کیوی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 765
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: برای تجزیه ماتریکس خارج سلولی جداسازی و کشت اولیه سلول ها از آنزیم های پروتئولیتیک بخصوص کلاژناز برای هضم بافت استفاده می شود. یافتن پروتئاز جایگزین کلاژناز در منابع گیاهی یا جانوری که راحت تر و با هزینه کمتر تخلیص گردد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به وفور در میوه کیوی یافت می شود، جهت جداسازی سلول های اپی تلیال تیموس موش صحرایی استفاده شد.

    روش بررسی: آنزیم اکتیندین تخلیص شده از میوه کیوی در دامنه غلظت 1 تا 10 میلی گرم در میلی لیتر و زمان 3، 4 یا 5 ساعت برای جداسازی سلول های اپی تلیال تیموس موش صحرایی استفاده شد و سلول های اپی تلیال تیموس جدا شده در پلیت کلاژن دار همراه محیط کشت willams e کشت داده شدند. درصد زنده ماندن سلول های اپی تلیال با استفاده از تست تریپان بلو و مرفولوژی سلول ها در مراحل کشت پس از رنگ آمیزی پاپا نیکولا بررسی شد.

    یافته ها: اکتیتیدین در غلظت 4 میلی گرم در میلی لیتر در مدت زمان 4-3.5 ساعت ماتریکس خارج سلولی تیموس موش بزرگ را هضم و سلول های آبی تلیال تیموس را بطور مطلوب جدا نمود. درصد بقای سلول های جدا شده 95-90 درصد تخمین زده شد.

    نتیجه گیری: آنزیم اکتیتیدین میوه کیوی در مقایسه با کلاژناز، پروتئاز مناسبی برای جداسازی سلول ها اپی تلیال تیموس موش و احتمالا سایر حیوانات است. لذا با توجه به سادگی و کم هرینه بودن اکتیتیدین، این آنزیم جایگزین مناسبی برای کلاژنازبه هدف جداسازی سلول های اپی تلیال تیموس و کشت این سلول ها است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها