• بررسی میزان تداخل های دارویی مشاهده شده در نسخ بیمه ای پزشکان استان کردستان در سال 1379

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 583
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: هنگامی که دو یا چند دارو به طور همزمان به منظورهای مختلف مانند درمان، پیشگیری و تشخیص مصرف می شوند و ممکن است بر روی همدیگر اثر مساعد یا نامساعد بگذارند، گاهی تعدادی از تداخل اثر داروها امکان دارد منجر به بروز واکنش های نامطلوب، زیان آور و تهدید کننده حیات گردد. این پژوهش به منظور بررسی تداخل های دارویی در نسخ پزشکان شاغل در استان کردستان در سال 1379 انجام شد.

    روش بررسی: این مطالعه توصیفی بوده است و 1800 نسخه پزشکان از مجموع نسخی (12386) که دارای تداخل دارویی بودند به عنوان نمونه بصورت تصادفی مورد بررسی قرار گرفت ابزار گردآوری داده ها چک لیست بود که با بررسی اطلاعات موردنظر در آنها ثبت گردید. داده ها پس از جمع آوری با نرم افزار آماری spss win مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: این تحقیق نشان داد که 8.5% کل نسخ تجویز شده (145000) توسط پزشکان در استان کردستان دارای تداخل دارویی می باشند. نسخ پزشکان شاغل در شهرستان سنندج با 9.34% بیشترین تداخل دارویی و نسخ پزشکان شاغل در دیواندره با 7.1% کمترین تداخل دارویی را داشتند و 89.4% تداخل دارویی ها در نسخ پزشکان مرد و 10.6% آن در نسخ پزشکان زن مشاهده گردید. از مجموع تداخل های دارویی مشاهده شده به ترتیب 15.6% مربوط به تداخل شدید، 32.6% مربوط به تداخل متوسط و 41.8% مربوط به تداخل دارویی خفیف بود. نتایج این تحقیق نشان داد نسخ دارای تداخل آتنولول (atenolol) با nsaid ها با 11.9% دارای بیشترین تداخل دارویی از نوع متوسط و تداخل پنی سیلین با تتراسیکلین و داکسی سیلکین با 5.5% دارای بیشترین تداخل شدید و آسپرین با دیفن هیدرامین و اکسپکتورانت با 4% دارای بیشترین تداخل از نوع خفیف بودند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها