• مقایسه تاثیر دو روش تمرینات تنفسی و ورزش هوازی اندام های تحتانی بر وضعیت تهویه ریوی و حداکثر حجم اکسیژن مصرفی مبتلایان به بیماری های مزمن انسدادی ریه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 860
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: بیماری های مزمن انسدادی ریه شامل دو بیماری آمفیزم و برونشیت مزمن بوده و به ترتیب چهارمین و پنجمین علت مرگ و میر در خانم ها و آقایان است. درمان این بیماران اغلب با استفاده از داروهای شیمیایی انجام می گردد که مصرف آن با عوارض گوناگون و هزینه های گزاف همراه است. این پژوهش با هدف مقایسه تاثیر دو روش بازتوانی ریوی شامل تمرینات تنفسی و ورزش هوازی اندام های تحتانی بر حجم بازدمی فعال در ثانیه نخست (fev1) و حداکثر حجم اکسیژن مصرفی (vo2max) مبتلایان به بیماری های مزمن انسدادی ریه (copd) انجام گرفت.

    روش بررسی: این مطالعه تجربی و از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی شاهددار است. تعداد نمونه ها در این پژوهش 58 نفر بود که 20 نفر در گروه تمرینات تنفسی، 20 نفر در گروه ورزش هوای و 18 نفر در گروه شاهد قرار داشتند. طول مدت مطالعه هشت هفته در نظر گرفته شد و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های t زوج، آنالیز واریانس و lsd post hoc استفاده گردید.

     یافته ها: بعد از مداخله اخلاف میانگین vo2max ,fev1 بیماران گروه های تمرینات تنفسی و شاهد از نظر آماری معنی دار نبوده و اختلاف میانگین (p<0.001) vo2max ,(p<0.01) fev1 گروه های ورزش هوازی و شاهد معنی دار می باشد. در گروه شاهد اختلاف میانگین vo2max ,fev1 قبل و بعد از مطالعه معنی دار نمی باشد.

    نتیجه گیری: در امر بازتوانی ریوی، ورزش هوازی اندام های تحتانی در مقایسه با تمرینات تنفسی میزان vo2max ,fev1 بیماران copd را بیشتر ارتقاء می بخشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها