• بررسی همبستگی پروتئین 4 ساعته و 24 ساعته ادرار در زنان حامله با تشخیص اختلالات هیپرتانسو

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 521
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: پره اکلامپسی یکی از پیچیده ترین مسایل در طب مامایی است و تشخیص آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و استفاده از تست های تشخیصی سریع و توام با دقت در این زمینه ضروری می باشند. این مطالعه در جهت بررسی ارتباط بین نتایج آزمایش اندازه گیری پروتئین در ادرار 4 ساعته و 24 ساعته در زنان حامله انجام گرفت.

    روش بررسی: نوع مطالعه مقطعی cross-sectional بود. جامعه آماری بیماران حامله ای بودند که با تشخیص اختلالات هیپرتانسیو در حاملگی، در بخش الکتیو بیمارستان بعثت سنندج در بهار و تابستان 83 بستری شده بودند. حجم نمونه 58 نفر بود و اطلاعات لازم توسط دو روش پرسشنامه و آزمایش کمی پروتئینوری به دست آمد. ابتدا یک نمونه 4 ساعته و به دنبال آن نمونه 20 ساعته جمع اوری شد، سپس 4 ساعته آزمایش گردید و با نمونه 20 ساعته مخلوط شد و نمونه 24 ساعته نیز آزمایش شد. داده ها توسط نرم افزار آماری spss win و با روش همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: از 58 بیمار مورد مطالعه 42 نفر بدون پروتئینوری و 16 نفر با پروتئینوری خفیف بودند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که غلظت پروتئین در نمونه ادراری 4 ساعته به طور کاملا معنی داری با غلظت پروتئین در نمونه ادرار 274 ساعته همبستگی دارد (r=0.82 ,p<0.001). همچنین حساسیت ویژگی استفاده از نمونه 4 ساعته بحای 24 ساعته به ترتیب 70.6 و 90.2 درصد بود.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصله، به نظر می رسد که استفاده از نمونه 4 ساعته به جای نمونه 24 ساعته ادراری برای تشخیص پروتئینوری ارزش دارد هر چند جهت استفاده کاربردی از این نتایج، انجام مطالعات بیشتر توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها