• بررسی اثر تجویز سولفات منیزیم در کاهش آریتمی قلبی بعد از عمل جراحی قلب باز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 648
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: آریتمی های قلبی بعد از عمل یکی از شایعترین عوارض عمل جراحی قلب می باشد. هدف این مطالعه ارزیابی اثر تزریق سولفات منیزیم بر میزان بروز آریتمی های قلبی از جمله فیبریلاسیون دهلیزی (af) و انقباض های زودرس بطنی (pvc) در بیمارانی که تحت عمل جراحی بای پس عروق کرونر به روش on-pump قرار می گیرند می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه در یک کار آزمایی بالینی 120 بیمار به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند، 60 بیمار (گروه منیزیم) مقدار 2 گرم سولفات منیزیم وریدی شب قبل از عمل، 2 گرم در حین عمل و 30 میلیگرم برکیلوگرم در روزهای 1، 2، 3 و 4 بعد از عمل دریافت نمودند و 60 بیمار در گروه کنترل به طور روتین تحت عمل قرار گرفتند. بیماران از نظر میزان بروز فیبریلاسیون دهلیزی و انقباض زودرس بطنی حین و بعد از عمل توسط فرد دیگری که از نوع مداخله اطلاعی نداشت ارزیابی شدند. سطح سرمی منیزیم در پنج نوبت: روز قبل از عمل و روزهای اول، دوم، سوم و چهارم بعد از عمل اندازه گیری و ثبت می شد. برای تجزیه و تحلیل متغیرهای کیفی از آزمون دقیق فیشر و مربع کای استفاده شد (p<0.05).

    یافته ها: مشخصات و ویژگی های بیماران قبل از عمل جراحی و متغیرهای حین عمل جراحی در دو گروه مشابه بود ولی میزان بروز فیبریلاسیون دهلیزی بعد از عمل در گروه منیزیم صفر (0 درصد) و در گروه شاهد 4 نفر (8.3 درصد) بوده است (p<0.03). همچنین میزان بروز pvc در گروه منیزیم 12 نفر (20.7 درصد) و در گروه کنترل 21 نفر (42.9 درصد) بود (p=0.02).

    بحث: افزودن سولفات منیزیم در حین عمل در جلوگیری از موارد جدید فیبریلاسیون دهلیزی (af)  و انقباض های زودرس بطنی (pvc) بعد از عمل جراحی پیوند عروق کرونر  (cabg)مفید به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها