• بررسی سطح سرمی روی در دانش آموزان دوره راهنمائی شهر سنندج و ارتباط آن با شاخص توده بدنی و وضعیت تحصیلی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 537
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: روی یک عنصر ضروری برای سلامتی انسان بوده و کمبود آن می تواند انواع ناهنجاری های بیوشیمیائی را در انسان ایجاد نماید. سطح سرمی روی در نوجوانان شهر سنندج مشخص نیست. هدف این مطالعه تعیین سطح سرمی روی در دانش آموزان دوره راهنمایی شهر سنندج و ارتباط آن با جنس، نمایه توده حجمی بدن و وضعیت تحصیلی بود. روش بررسی: راهنمائی شهر سنندج به صورت تصادفی انتخاب و ضمن تعیین نمایه توده حجمی بدن و بررسی وضعیت تحصیلی، غلظت روس سرم آنها با اسپکترومتری جذب اتمی شعله ای اندازه گیری شد. داده های گردآوری شده با استفاده از تست های آماری تی، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: میانگین کلی روی سرم، بدون در نظر گرفتن جنس 19.1±90.1 میکروگرم بر دسی لیتر بود. میانگین سطح سرمی روی در پسران، 22.6±93.6 میکروگرم در دسی لیتر و بطور معنی داری بیشتر از میانگین سطح سرمی روی در دختران، 15.4±87.4 میکروگرم در دسی لیتر، بود (p<0.05). در 31.2 درصد از دانش آموزان میزان روی سرم کمتر از نرمال بود. بین شاخص توده بدن و وضعیت تحصیلی دانش آموزان با میزان روی سرم ارتباطی مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: بیش از 30 درصد از دانش آموزان دوره راهنمایی در شهر سنندج دچار کمبود شدید و یا خفیف روی هستند. نظر به اهمیت روی در سلامت انسان مطالعات کاملتری بمنظور آگاهی از وضعیت روی سرم در سطح استان و  به منظور برنامه ریزی جهت مداخلات بعدی پیشنهاد می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها