• بررسی تیپ شخصیتی a در بیماران دارای افزایش فشارخون مراجعه کننده به کلینیک مرکز آموزشی درمانی سینا و شهید مدنی تبریز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 670
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: عوامل متعددی از قبیل استرس های روحی، استعمال سیگار و تیپ شخصیتی a بر پرفشاری خون موثر هستند. هدف از این مطالعه ارزیابی تیپ شخصیتی a در بیماران مبتلا به پرفشاری خون بود.

    روش بررسی: در یک مطالعه توصیفی با روش نمونه گیری ساده 100 بیمار مبتلا به پرفشاری خون از حدود 500 بیمار مراجعه کننده به درمانگاه قلب بیمارستان سینا و شهید مدنی تبریز در فاصله زمانی 2 ماه بطور متوالی انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات دموگرافیک جمع آوری و بعد از جلب رضایت بیماران پرسشنامه تعیین تیپ شخصیتی رفتاری در مورد این بیماران تکمیل شد سپس آنالیز داده ها توسط نرم افزار spss با استفاده از فرمول های آمار توصیفی انجام گرفت. 

    یافته ها: متوسط سن بیماران مرد 11±57 سال و در زنان 8±57 سال بود. متوسط فشارخون سیستولیک 157±17.5 mmhg و در محدوده 120-210 mmhg بود. متوسط فشارخون در مردان 158.90 mmhg و در زنان 159.92 mmhg بود. شیوع افراد مبتلا به پرفشاری خون دارای تیپ شخصیتی 54 ,a درصد و شیوع افراد مبتلا به پرفشاری خون دارای تیپ شخصیتی 38 ,b درصد بود.

    نتیجه گیری: توصیه می شود در درمان فشار خون، تیپ شخصیتی بیماران مورد توجه و اقدامات درمانی از جمله روانپزشکی مدنظر قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها